Is een natrium arm dieet hetzelfde als een natrium beperkt dieet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Cryofiel
7 jaar geleden
Ja, het zijn twee woorden voor hetzelfde.

Antwoorden (1)

Ja. Een natriumbeperkt dieet werd vroeger ook wel een ‘zoutarm’ of ‘zoutloos’ dieet genoemd.

Natrium is een normaal bestanddeel van ons lichaam en het komt voornamelijk via zout ons lichaam binnen. Zout bestaat voor 40 procent uit natrium. De meeste voedingsmiddelen bevatten van nature natrium.

De Gezondheidsraad vindt een maximale inneming van zes gram zout per dag verantwoord. Dat komt overeen met 2400 mg natrium. Maar de gemiddelde inname in Nederland is 9 gram zout (3600 mg natrium). Fabrikanten hebben aan veel voedingsmiddelen zout toegevoegd. Daarbij komt dan nog het zout dat je tijdens het koken en aan tafel gebruikt.

De mate van zoutgevoeligheid kan per persoon sterk variëren. Dit effect is het grootst bij mensen met een verhoogde bloeddruk, ouderen en mensen met obesitas. Bij vrijwel iedereen heeft een natriumbeperking tot 1200 (= matig) of 2400 mg (= licht natriumbeperkt) een positieve invloed op de werking van bloeddrukverlagende medicijnen.