Hoeveel mensen zijn in totaal in NL al besmet geweest met het coronavirus?

Sinds het begin van de uitbraak, hoeveel mensen zijn al besmet geweest?
En hoeveel zijn er mogelijks besmet geweest zonder symptomen?

2.3K
ronron1212
2 jaar geleden
Dat weet je nooit precies veel mensen hebben zich niet laten testen dus kunnen corona hebben gehad zonder dat dat geregistreerd is.
ronron1212
2 jaar geleden
Maar volgens de registraties plus minus 3.500.000
Antoni
2 jaar geleden
@Goeievraagstell, eind november 2021 is een vergelijkbare vraag gesteld. Zie https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/coronavirus/vraag/699411/mensen-corona-gehad/. Misschien heb je ook iets aan de antwoorden daarop. Het is, nu je de vraag stelt, begin januari 2022, dus misschien zijn die eerdere antwoorden al achterhaald.

Antwoorden (1)

CBS: hoeveel mensen er besmet zijn geweest, is niet bekend.

Minstens drie miljoen mensen zijn positief getest. De begrippen "positief getest" en "bevestigde besmetting" worden door de WHO en het RIVM gebruikt alsof ze hetzelfde zijn. Iemand die positief getest is hoeft echter niet daadwerkelijk besmet te zijn. De test kan vals positief zijn.
Hier kan nog minstens 30% (een miljoen) bijgeteld worden voor mensen die wel besmet zijn geweest maar niet zijn getest. Totaal zijn dus minstens 4 miljoen Nederlanders inmiddels besmet.
Maar waarschijnlijk ligt dit aantal veel hoger. In Amerika werd in februari nog gerekend met een factor 10 (10x meer echte besmettingen dan geteste besmettingen).

Jaap van Dissel schatte een jaar geleden het aantal mensen dat besmet is geweest op 3 miljoen.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat gemiddeld 35% van de SARS-CoV-2-infecties asymptomatisch is.
.
Tweede Kamer, 72e vergadering, 22 april 2021: Minister Rutte: Hugo, weet jij van hoeveel mensen we denken dat ze het gehad hebben? 4 miljoen, zegt hij, is het laatste cijfer. We vermoeden dus dat 4 miljoen mensen het gehad hebben.

Dus het aantal besmette personen zal nu eerder minstens vijf miljoen zijn.
SimonV