Wat is de betekenis van code zwart?

Ik dacht dat code rood het allerergst was in deze pandemie. Maar kennelijk is er ook een code zwart. Wat betekent dat? Volgens mij heeft Diederik Gommers het hier weleens over gehad, maar ik kan er naast zitten.

2 jaar geleden
1.6K
Thecis
2 jaar geleden
Heel simpel gezegd, met code zwart gaat er triage toegepast worden zoals dat ook in een oorlogssituatie gebeurd. Er wordt gekeken wie de beste kans heeft op overleven én wie acute zorg nodig heeft. Dat heeft 2 gevolgen:
- is het niet acuut? Dan moet je wachten, wellicht tot het wel acuut is geworden.
- is je kans op overleven klein? Dan wordt je niet geholpen en is de kans op overlijden zeer groot tot zeker.
Het wordt ook wel gezegd dat code zwart betekend dat je moet gaan kiezen wie komt te overlijden en wie niet.

Antwoorden (3)

De Jong (KNMG): ,,Er wordt van code zwart gesproken als fase 3 intreedt. Fase 3 betekent dat er te weinig IC-bedden zijn in heel Nederland.” Er wordt landelijk besloten wanneer fase 3 ingaat. Die fase geldt dan meteen voor alle ziekenhuizen in het land.
Wilmer (Catharina Ziekenhuis): ,,In fase 2, de fase die voor fase 3 komt, wordt nog van alles gedaan om de capaciteit van de intensive care en van de zorg in zijn geheel op te schalen. Dat betekent dat alle dingen die geen spoed behoeven uitgesteld worden. Als we dan toch in fase 3 komen te zitten, krijg je eerst fase 3a.”
In dat eerste deel gaat een aantal mensen waarvan de kans heel klein is dat ze een IC-verblijf overleeft, niet meer naar de IC. Het betreft in dat geval corona- en niet-coronagerelateerde gevallen. ,,Het kan bijvoorbeeld iemand zijn die een hartstilstand heeft gekregen en waarbij niemand in de buurt was, waardoor je niet weet hoe lang die hartstilstand heeft geduurd", zegt Wilmer. ,,Daar gaan we dan niet meer aan beginnen. Ik weet dat ik hele harde en verdrietige dingen zeg, maar als we in code zwart zitten, dan is dat de situatie.”
Na fase 3a volgt fase 3b. ,,Bij fase 3b gaan we de medische criteria nog strikter hanteren", zegt Wilmer. ,,Mensen die bijvoorbeeld minder dan tien procent kans hebben om een IC-verblijf te overleven, gaan dan ook niet meer naar de IC.” Als er dan nog een tekort is aan IC-bedden, dan spreken we pas van code zwart. ,,Dan gaan naast de medische criteria ook niet-medische criteria spelen. Die zijn door de KNMG-werkgroep samen met ethici vastgesteld.” In al die stappen die daarvóór plaatsvinden, speelt leeftijd dus nog geen rol, benadrukt Wilmer.
De Jong (KNMG): ,,Wat we vervolgens hebben besloten is dat de eerste stap die we nemen is: kijken van welke patiënt we verwachten dat ‘ie zo kort mogelijk op de IC ligt. Dat hij of zij voorgaat op iemand die langer op de IC komt te liggen, naar verwachting. De reden daarvan is dat we zoveel mogelijk mensen willen redden.”
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Soms is een bron wel erg gedateerd. Wat betreft de Wikipedia-bron: de vermelde Covid-19 informatie (referenties 1 t/m 24) is gebaseerd op de situatie in april 2020. Dat is wel erg lang geleden...
Bij kleuren van codes is het zo: Hoe lichter de kleur hoe minder erg. Zwart is helemaal geen lichte kleur, in tegendeel. Dus zwart is nog erger bij de coronapandemie dan bijvoorbeeld rood of paars
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
En wat is de bron? Of is het zelf bedacht?
Code zwart betekent dat de druk als gevolg van de Covid-pandemie op de gehele zorg zo hoog is, dat niet meer voor iedereen zorg te leveren is. Dat is crisisfase 3, waarbij de gezondheidszorg zeer ernstige verstoord is geraakt. Zorgverleners komen voor ingewikkelde keuzes te staan: welke zorg kan wel en niet verleend worden. In veel gevallen zal alleen minimale zorg verleend kunnen worden, gericht op het voorkomen van onherstelbare schade. Als er zelfs na het volledig afschalen van alle reguliere zorg niet meer voldoende bedden beschikbaar zijn, dan wordt door de landelijke overheid fase 3 afgekondigd en treedt het noodscenario in werking.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Omdat het nogal verhullend taalgebruik is, een uitleg.
Bij code zwart worden op de ic patienten opgenomen die een of enkele dagen daar zuilen verblijven - om een hoge doorstroomsnelheid te kunnen bereiken. Dat zijn met name operatiepatienten.
Dat zullen niet of vrijwel niet Covid-19 patienten zijn, omdat die gemiddeld twee of drie weken op de ic verblijven. Er wordt dan op de IC geen onderscheid gemaakt tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden.
In de praktijk komt het erop neer dat bij code zwart Covid-19 patienten achteraan moeten aansluiten.