Hoe en waar kan ik op antistoffen testen?

Misschien / mogelijk heb ik vorig jaar Corona gehad. Hoe en waar kan ik laten testen of ik antistoffen in mijn bloed heb?

2 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Eigenlijk nergens.

RIVM
Een serologische sneltest kopen bij een commerciële aanbieder om te kijken of je het virus al gehad hebt? Dat is geen goed idee. Er zijn veel van deze zogenaamde serologische sneltesten in omloop waarvan beloofd wordt dat je met een druppeltje bloed zou kunnen zien of je het nieuwe coronavirus SARS-CoV -2 al hebt gehad. Uit onderzoek blijkt dat deze testen niet betrouwbaar zijn. Deze testen werken niet goed bij mensen die niet heel erg ziek zijn geweest. Ook werken ze niet bij mensen die nog maar net klachten hebben. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wijst het gebruik van serologische sneltesten ook af.

Etos
Een antistoffen test is een sneltest en is minder gevoelig dan andere testen. De serologische test is namelijk op basis van antilichaam-detectie; de zogenoemde IgM- en IgG-antilichamen. Hoeveel IgM- en IgG antilichamen iemand produceert, verschilt per persoon. Sommige mensen krijgen geen tot heel weinig antilichamen in hun bloed. Zij worden ook het minst ziek van het coronavirus. Dit kan voor een minder precieze uitslag zorgen.

Als je toch een test wilt doen:
https://speedcovidtest.nl/antistoffen-test/
https://healthcheckcenters.nl/covid-19-antistoffentest
https://testjegezondheid.nl/overzicht-testen/antistoffen-covid-19-virus
https://coronalab.eu/serologische-test/
https://yourshealthtest.nl/corona-antistoffen-test/
etcetera.
.
Kan ik me laten testen of ik het virus al heb gehad en ik antistoffen heb tegen het coronavirus?
Huisarts: nee. Wel worden mensen al in beperkte mate getest in het kader van onderzoek naar de verspreiding van het virus in Nederland. Op dit moment wordt onderzocht welke antistoffentest de meest betrouwbare resultaten geeft. We raden mensen dan ook af om zelf het bloed te laten testen op aanwezigheid van antistoffen tegen het coronavirus.
.
Antistoffen in je bloed betekenen niet dat je niet opnieuw ziek kunt worden, zeker niet als het een nieuwe variant betreft.
Daarnaast brengt de Omicron variant een veel hogere kans op herinfectie met zich mee. Bij Delta was dat nog 40%, maar bij Omicron is dat 73%.
SimonV
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Via een privekliniek kan ik me niet voorstellen dat je daar geen covid antistoffentest kan doen. Zal uiteraard wel tegen betaling zijn. Via de huisarts kan je het wellicht aanvragen. Die kan dan een test afnemen die bij een ziekenhuis (bij de microbioloog) wordt geanalyseerd.