Welke symptomen heeft de Afrikaanse variant van het coronavirus?

De Afrikaanse variant rukt op. Ik las dat vliegtuigen vanuit Afrika hier voorlopig niet meer welkom zijn. Verschillen de symptonen van de corona-varianten die we doorgaans al kennen (bijv. Britse variant)?

2 jaar geleden
1.4K
ronron1212
2 jaar geleden
De zelfde symptomen

Antwoorden (2)

De nieuwe coronavariant B.1.1.529 heeft de naam Omicron gekregen, naar de vijftiende letter van het Griekse alfabet. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft deze heeft als een zorgwekkende variant aangeduid, omdat er al veel mutaties van zijn en het een hoger risico op besmetting lijkt te geven.

Of de Omicronvariant ook zorgt dat mensen ernstiger ziek worden van het coronavirus is nog niet bekend. Ook is nog niet duidelijk hoe de virusvariant reageert op de bestaande vaccins of bij mensen die het coronavirus al eerder hebben gehad. De Belgische jonge vrouw die in Egypte op vakantie was geweest kreeg elf dagen na haar terugreis milde griepsymptomen.
. . .
Dr. Angelique Coetzee, huisarts in Zuid-Afrika viel het op dat haar patiënten ongebruikelijke symptomen vertoonden: jonge mensen - met name gezonden mannen - zijn intens moe en een jong kind heeft een snelle hartslag. Geen van hen had verlies van geur en smaak. Door die afwijkende verschijnselen sloeg zij alarm. Geruststellend is wel allen milde klachten hadden, ze waren lang niet zo ziek als de mensen die door de eerste varianten werden besmet.
*
gezonden = gezonde
is wel allen= is wel dat allen
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
"De Wereldgezondheidsorganisatie heeft deze heeft als een zorgwekkende variant aangeduid, omdat er al veel mutaties van zijn" Volgens mij wordt er iets anders gezegd. "De kleine veranderingen (mutaties) lijken ook in dit virus vooral te zitten in de stekeltjes van het coronavirus: het spike-eiwit. Opvallend is dat deze variant een ongewoon groot aantal mutaties in dit eiwit heeft. Een aantal mutaties zitten op plekken die mogelijk zorgen dat de eigenschappen van het virus veranderen."
SimonV
2 jaar geleden
Dat zijn toch geen symptomen?
Er zijn (nog) geen ongebruikelijke symptomen gemeld. Dus men kan last krijgen van koorts, hoesten, vermoeidheid, aangetast smaak- of reukvermogen, etc. Net als bij andere varianten vertonen sommige geïnfecteerde mensen geen symptomen.
Moderna is bezig met het ontwikkelen van een boostervaccin. Volgens Moderna heeft de Omicron-variant mutaties die de transmissiesnelheid kunnen verhogen en de afnemende immuniteit kunnen versnellen.
SimonV