Wat is de betekenis van omikron?

Wat is überhaupt de betekenis van omikron en waarom heet de Afrikaanse coronavariant zo?

2 jaar geleden
2.1K
SentWierda
2 jaar geleden
De juiste schrijfwijze van deze Griekse letter is niet omikron maar o-mikron.
Oftewel de kleine letter o. Dit om verwarring met het cijfer 0 te voorkomen.
De uitspraak van o-mikron is als de letter o in het Nederlandse woord pot.

Antwoorden (1)

De WHO nam in 2020 het initiatief om coronavarianten geen locatie-aanduiding meer te geven, maar te voorzien van een letter uit het Griekse alfabet. De ‘Britse variant’ werd de alfavariant en de in Nederland overheersende ‘Indiase variant’ werd delta genoemd.
Sinds afgelopen weekend kennen we de omikronvariant, die als eerste in Zuid-Afrika werd gezien. Maar tussen delta en omikron zitten nog een heleboel andere Griekse letters. Waar zijn die dan gebleven?
De epsilon-, zeta-, eta-, theta-, jota-, kappa-, lambda- of muvariant bestaan wel degelijk, maar zijn nergens ter wereld dominant geworden, waardoor ze ook in de media weinig aandacht kregen. Logischerwijs had de nieuwste variant dan ook nuvariant moeten heten, naar de eerstvolgende Griekse letter.
De Wereldgezondheidsorganisatie vond de naam ‘nuvariant’ echter verwarrend, omdat ‘nu’ in het Engels klinkt als ‘new’, ofwel ‘nieuw’. Ook de volgende Griekse letter viel af. Dat was namelijk de xi, en die naam wilde men niet gebruiken omdat de Chinese president Xi Jinping heet. En daarmee kwam de omikron in beeld, de letter na de xi.
SimonV
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Er wordt voor Xi niet expliciet naar Xi Jingpin verwezen. De WHO heeft dit al jaren geleden in een paper opgenomen (2015 dacht ik) dat de nu en Xi overgeslagen zouden worden.
Mochten de Griekse letters op zijn, gaan we verder met (de engelse) sterrenbeelden.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
https://nl.wikibooks.org/wiki/Nieuwgrieks/Alfabet
De tijd zal het leren of er genoeg Griekse letters zijn.