Dat hoeft niet. De naalden worden apart besteld door en geleverd aan de priklokatie. Niet elke prikplek hoeft dus dezelfde naald te gebruiken.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Ik snap de minnen niet.
ronron1212
2 jaar geleden
Voor het gebruik van injectienaalden bij kinderen wordt een naaldlengte van 22-25 mm met een doorsnede van 0,5 of 0,6 mm geadviseerd. Volwassenen van 18 jaar en ouder worden gevaccineerd met een naald van 23 G of 25 G (= 0,5 mm), van 25 - 40 mm lengte. Bij het gebruik van kortere naalden bestaat het risico dat niet in de spier maar in het onderhuids vetweefsel wordt gevaccineerd. Dit geeft een groter risico op lokale bijwerkingen.
Nee.

Sowieso wordt al aangehouden dat bij mensen met overgewicht beter een langere naald gebruikt kan worden. 38 mm. ipv 25 mm.

https://www.rivm.nl/nieuwsbrief?id=101500-1179-99150&pid=508151

"
Aandachtspunten bij obesitas
Voor mRNA-vaccins is intramusculair (i.m.) vaccineren belangrijk om het vaccin goed effectief te laten zijn, subcutane injecties moeten worden vermeden. Bij de juiste vaccinatietechniek lukt het meestal om i.m. te vaccineren met een 25 mm naald, ook bij mensen met meer subcutaan vet. Bij ernstige obesitas is het nodig om een langere naald te gebruiken (38 mm). Deze naalden worden niet standaard meegeleverd en moeten daarom op de locatie zelf voorradig zijn.

Geadviseerd wordt om met een langere naald (38 mm) te vaccineren als:
1. Gewicht: vrouwen >90 kg of mannen >118 kg
2. BMI >40

Bij twijfel over de juiste naaldlengte: pak de huidplooi tussen duim en wijsvinger en beoordeel de dikte. Als de naald korter is dan de helft van de huidplooi, is een langere naald nodig.
"