Wie zijn die 'Haagse bronnen' die voorafgaand aan een persconferentie informatie naar buiten 'lekken'?

De media hebben het steeds over "Haagse bronnen" die altijd een of twee dagen van tevoren informatie naar buiten lekken over mogelijke aanscherpingen/versoepelingen/verlengingen van de coronamaatregelen.

Wie zijn deze mensen en hoe lekt er informatie naar buiten? Ministers geven namelijk steeds aan dat ze niet "vooruit willen lopen" op een aangekondigde persconferentie.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag, maar wel het vermelden waard: de informatie wordt altijd bewust gelekt. Dit is tijdens een van de eerste perscos toegelicht. Dit wordt gedaan om de meningen van het volk te pijlen. Om een belangrijk gevolg hiervan te laten zien: tijdens de eerste lockdown waren het kabinet en OMT bv niet van plan de scholen te sluiten. Echter, na het lekken van de informatie en de grote publieke verontwaardiging die hierover ontstond, is daarom alsnog besloten de scholen te sluiten.

Antwoorden (2)

Dit zijn vaak ambtenaren die de opdracht krijgen om bepaalde plannen alvast te lekken om te reacties van het publiek te peilen of om te grote verrassingen bij de persconferenties te vermijden.
3 jaar geleden
Het kabinet gaat af op adviezen van het OMT (Outbreak Management Team). Het OMT bestaat uit een gezelschap van ca. 40 personen, dat ook nog eens van keer tot keer wisselt van samenstelling. Er is geen geheimhoudingsplicht of embargo. Als een journalist een OMT-lid benadert en vraagt wat er is geadviseerd, dan krijgt ie veelal gewoon antwoord. En waarom ook eigenlijk niet?