Word je zieker van de delta variant?

Niet iedereen die corona krijgt, voelt zich er ziek door. Ligt dit anders bij varianten van het virus? Met andere woorden: word je zieker van de delta variant?

7.1K
Utrecht
2 jaar geleden
https://www.google.com/search?q=Word+je+zieker+van+de+delta+variant%3F&oq=Word+je+zieker+van+de+delta+variant%3F&aqs=chrome..69i57j69i60.870j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Het beste antwoord

De symptomen zijn anders. In het Verenigd Koninkrijk, waar de Delta-variant 91 procent van de nieuwe gevallen uitmaakt, bleek uit een onderzoek dat de meest gerapporteerde symptomen hoofdpijn, keelpijn en loopneus waren. Reuk- of smaakverlies haalde daar niet eens de top 10.

Je kunt er zieker van worden. De kans om in het ziekenhuis terecht te komen, lijkt bij de deltavariant groter. Hoewel het Verenigd Koninkrijk niet met overvolle ziekenhuizen kampt, belandt wel een hoger percentage van de besmette mensen in het ziekenhuis.

Daarnaast is de deltavariant is veel besmettelijker: WHO schat dat de deltavariant 55% makkelijker overdraagbaar is dan de alfavariant, die ongeveer 50% meer overdraagbaar is dan het oorspronkelijke Wuhan-virus.
Eén prik Pfizer of Astrazeneca verlaagt bij de deltavariant de kans op een infectie met symptomen slechts met 33 procent. De bescherming tegen ziekenhuisopname ligt hoger, zo rond de 70 procent. Voor Moderna zijn nog geen studies gedaan, omdat het vaccin amper gebruikt is in landen waar de deltavariant heerst.
De deltavariant maakt het nu ingewikkeld: mensen die ingeënt zijn, voelen zich onterecht veilig. Totdat iedereen volledig is gevaccineerd, is de deltavariant nog gevaarlijk. Daarom is een tweede prik erg belangrijk. Dan geven de vaccins bijna de bescherming die ze tegen de alfavariant bieden.
Twee keer ingeënt met Pfizer? Israël ziet besmettingen desondanks toenemen: het vaccin van BioNTech/Pfizer is in Israël minder effectief sinds de Delta-variant van het coronavirus daar dominant is, maar voorkomt nog altijd veel ziekenhuisopnamen. Volgens het ministerie van Volksgezondheid is de doelmatigheid van het vaccin gedaald naar 64 procent, terwijl dat in februari nog 95 procent was. Desondanks zorgt het middel nog voor een daling van 93 procent in ernstige ziektegevallen en ziekenhuisopnamen.
SimonV