Verspreidt een airco corona?

Ventilators, arico's... ze blazen in principe toch allemaal lucht rond? Aangezien de virusdeeltjes in de lucht iemand kunnen besmetten met corona, vraag ik me toch af of zo'n airco of ventilator verstandig is.

2 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

RIVM (2020): het is nog niet duidelijk of het gebruik van een mobiele airco in een gemeenschappelijke ruimte zorgt voor een grotere kans op besmetting. Uit voorzorg wordt daarom geadviseerd om enkel een mobiele airco te gebruiken in gemeenschappelijke ruimten als er geen andere verkoeling mogelijk is. Let daarbij op dat de luchtstroom van de airco niet direct van de ene naar de andere persoon gaat.
Voor ventilatoren geldt hetzelfde.

Waleed Javaid, MD , universitair hoofddocent geneeskunde (infectieziekten) aan de Icahn School of Medicine op Mount Sinai in New York City, zegt dat het mogelijk is, maar niet waarschijnlijk.
Als iemand in huis die besmet is met het virus hoest en niest en niet oppast, kunnen er minuscule virusdeeltjes in ademhalingsdruppeltjes in de lucht circuleren. Alles wat luchtstromen door de kamer verplaatst, kan deze druppels verspreiden, of het nu een airconditioningsysteem, een op het raam gemonteerde AC-eenheid, of een ventilator is
Maar hij merkt op dat het extra risico beperkt is en kan worden overwonnen door zorgvuldige naleving van de algemene regels om de verspreiding van het virus tot een minimum te beperken.
SimonV