Is liegen over de coronauitslag strafbaar?

Ik heb het idee dat mijn collega niet helemaal eerlijk is over de coronatest die ze onlangs heeft gedaan. Ze zit nu nog thuis, maar morgen komt ze alweer op werk. Is liegen over de coronauitslag strafbaar?

3 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Als onomstotelijk kan worden aangetoond dat ze gelogen heeft, dan kan de baas haar daarop aanspreken en vakantiedagen verplichten af te schrijven, of erger. Maar ja, hoe bewijs je dat? Ze hoeft de testuitslag niet te laten zien. Dat is privé.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Ik heb onlangs ergens gehoord dat je de informatie gewoon kan kopen. Er zijn ook wat vragen geweest in de Kamer daarover. Dus voor een (klein) bedrag is het momenteel heel gemakkelijk na te gaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ Thecis: Haha, ja, dat klopt
HannekeJanssen
3 jaar geleden
AKY, volgens mij bedoelt de vraagsteller vooral dat de betreffende collega met een positieve uitslag wél op het werk verschijnt, of niet? Als je thuisblijft terwijl er niets aan de hand is ben je ongeoorloofd afwezig, en zou je vrije dagen op moeten nemen. Als je wél naar je werk komt terwijl je besmet bent breng je je collega's in gevaar - en dat is ook niet de bedoeling....