Is het, gezien de huidige situatie met corona, wel verstandig om te gaan vliegen?

Ik ben van plan om naar Frankrijk te vliegen met KLM , vlucht van 2 uur, ben 2x gevaccineerd, is dat verstandig gezien de laatselijke commotie?

2 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Een vliegtuig is nog steeds redelijk veilig. Je blijft zitten. Er is sprake van gecontroleerde luchtstromen. Honderd procent veiligheid heb je nooit, maar algemeen gesproken staat het vliegtuig in deze crisis nog steeds niet bekend als een gevaarlijk transportmiddel.

Op de betreffende vlucht zaten ook niet besmette sporters, zoals hockeyers en wielrenners. Allemaal gevaccineerd, allemaal zeker drie keer getest.
Op dezelfde zaterdag van KLM 861 vloog vanuit Praag een Tsjechische olympische delegatie naar Tokio. Al veertien sporters op die vlucht zijn nu in Japan in quarantaine na op enig moment positief bevonden te zijn. Plus enkele begeleiders. Premier Adrej Bobis spreekt van een ‘schandaal’ en wijst op één van de besmette begeleiders: uitgerekend de teamarts van de Tsjechische olympische delegatie zat ongevaccineerd aan boord. Premier Bobis heeft een diepgaand onderzoek aangekondigd. In wetenschappelijke zin kan een solide uitkomst van zo’n onderzoek nog wel een tijdje op zich laten wachten

Niet duidelijk is: hoe zijn de besmette personen naar Schiphol gekomen? Hebben ze ergens lang bij elkaar gezeten? Hebben ze soms in Tokio samen ergens gegeten?
Beschermende maatregelen mogen niet beperkt blijven tot alleen in de lucht en aan de poorten, benadrukken experts. Denk aan de hele reis, inclusief hoe je van en naar de luchthavens reist, en het vermijden van drukte bij wachtrijen en bagagebanden.
Het is natuurlijk nooit uitgesloten dat je besmet raakt: nadat een 18 uur durende vlucht vanuit Dubai in september in Auckland was geland, ontdekte men bewijs van een uitbraak die hoogstwaarschijnlijk tijdens de reis heeft plaatsgevonden. Met behulp van stoelkaarten en genetische analyse stelde de studie vast dat één passagier een infectieketen veroorzaakte die zich onderweg naar vier anderen verspreidde.
De belangrijkste boodschap was dat je meerdere preventielagen moet hebben: testen voor het instappen, sociale afstand op de vlucht en maskers. Die dingen gingen allemaal op verschillende manieren mis tijdens deze vlucht.
.
Nieuwsbericht NOS: het is de vraag of de zes positief bevonden leden van TeamNL tijdens de vlucht van Amsterdam naar Tokio op 17 juli besmet zijn geraakt. Technisch directeur Maurits Hendriks van sportkoepel NOC*NSF verklaarde dinsdag in Tokio dat de besmettingen ook op andere plaatsen kunnen zijn gebeurd. “Dat ze besmet zijn geraakt op de vlucht is heel moeilijk te bewijzen”, zei de baas van de Nederlandse topsport.
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Het antwoord is onvolledig. Het antwoord stelt ('Je blijft zitten') dat geen enkele passagier tijdens de vlucht de stoel heeft verlaten. Dat kan niet waar zijn. Op een vlucht van 11 uur al die tijd blijven zitten en nooit naar het toilet gaan? Dat gelooft niemand.
Bovendien: 1 van de besmette sporters zat naast een toilet waar tientallen gebruik van hebben gemaakt.
SentWierda
2 jaar geleden
De informatie in het antwoord is inmiddels achterhaald. Het KLM-personeel aan boord blijkt van te voren niet te zijn getest. Het zou kunnen (= Gevreesd wordt dat een van de stewardessen een superspreader is geweest.
Bron: AD, 27 juli 2021. Artikel Arjan Schouten en Rik Spekenbrink: Olympische bubbel al lek voor KL861 opsteeg.
SimonV
2 jaar geleden
Het personeel hoefde niet getest te worden op deze vlucht. De crew is niet besmet geraakt.
https://www.telegraaf.nl/financieel/1493296249/team-nl-en-klm-doen-geen-onderzoek-naar-besmettingsvlucht
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. Het gaat om het geconstateerde (en door iedereen, ook NOC/NSF, inmiddels onderschreven) veiligheidsrisico in het vliegtuig. Een veiligheidsrisico dat van te voren bij niemand bekend was, dus ooi niet bij NOC/NSF en de sporters.
SentWierda
2 jaar geleden
De kleurcode voor Japan is oranje. Er geldt een inreisverbod voor reizigers uit Nederland. Toeristen worden niet toegelaten.
Bron: reisadvies Japan, ministerie BuZa, d.d. 28-07-2021.
De vakbonden FNV Cabine en VNC wijzen op de overheidsrichtlijnen dat bij reizen naar veilige landen het testen van bemanning op het coronavirus niet nodig is. Volgens Nederlandse overheidsrichtlijnen hoeven stewards en stewardessen alleen getest te worden bij reizen naar onveilige landen.
Bron: AD, 28-07-2021.