Nee. Zelfs als je je neus luchtdicht zou maken zou dit niet helpen, omdat je dan het virus via je mond of ogen binnenkrijgt.
Je kunt beter je mond dichthouden tijdens het ademen in potentieel besmette gebieden.
Je neus heeft een belangrijke filterfunctie. Het microklimaat in de neus is zo samengesteld dat het indringers af kan weren om zo te voorkomen dat deze verder in het lichaam komen, met name in de longen. Je zou dus kunnen zeggen dat de neus een steriliserende functie heeft. Het neusslijm vangt kleinere stofdeeltjes en bacillen op, zodat deze kunnen worden doorgeslikt naar de maag en onder invloed van maagzuur niet overleven.
Door de neus ademen in plaats van door de mond draagt bij aan de bescherming tegen virussen, toonden wetenschappers in 2005 aan. Dat zal bij het Corona-virus niet anders zijn volgens ademhalingsexpert Patrick McKeown. De neus heeft het vermogen om lucht te filteren wanneer dat het lichaam binnendringt. Zo maken de neusholten tijdens het neusademen stikstofmonoxide (NO) aan. Dit gas heeft een antiviraal effect, dat onder meer de replicatiecyclus van het destijds actuele SARS CoV in de vroege stadia van infectie remt.
___

Edit: “in potentieel besmette gebieden” = “in gebieden waar je door anderen besmet kunt worden”.
SimonV
4 jaar geleden
nee.... absoluut niet. slecht voor je huid en heeft helemaal geen zin