Wat is het verschil tussen een PCR-test en een antigeentest?

Ze worden beiden gebruikt om corona op te sporen. Wat is het verschillen tussen die twee en maakt het erg veel uit welke je van de twee gebruikt?

2 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

De antigeentest toont bepaalde eiwitten van het virus aan in neus- en/of keelslijm. Zo weet je snel of je nu het virus bij je draagt. De test geeft sneller uitslag dan de PCR polymerase chain reaction , maar is wel minder gevoelig.
De antigeentest toont aan of er antigenen van SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2 in neus- en keelslijm aanwezig zijn. Antigenen zijn stukjes van het virus (eiwitten) die een afweerreactie kunnen opwekken in het lichaam. De test geeft snel een uitslag; meestal na een kwartier na het opbrengen van het monster op de testcasette. De test is ook buiten een laboratorium te gebruiken.
De antigeentest is minder gevoelig dan de PCR polymerase chain reaction -test. Vooral als er weinig virusdeeltjes aanwezig zijn is de antigeentest vaak negatief.
Helemaal in het begin van de infectie zijn er nog weinig virusdeeltjes, dan kan iemand daarna alsnog positief worden. Later in de infectie neemt het aantal virusdeeltjes weer af, dan is iemand ook niet besmettelijk meer.

De PCR-test toont specifiek stukjes genetisch materiaal van het nieuwe coronavirus SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2 aan. Het is de meest gebruikte en meest betrouwbare test. Met een wattenstaafje wordt een uitstrijk genomen uit de neus en keel. Dit gaat naar een laboratorium voor de PCR-test. Bij de PCR-test worden kopietjes van een deel van het virus gemaakt. Een stukje genetisch materiaal van het virus wordt sterk vermenigvuldigd, om het aan te kunnen tonen. De PCR-test heeft een hoge testgevoeligheid. Dat betekent dat de PCR-test het virus ook oppikt bij iemand die weinig virus bij zich draagt.
.
Een negatieve testuitslag van een antigeentest is dus niet betrouwbaar. Deze kan namelijk ten
onrechte negatief zijn, omdat deze te vroeg of te laat is afgenomen. Een negatieve test dient
daarom bevestigd te worden met een PCR. In afwachting van de uitslag van de PCR dient de
persoon thuis te blijven en zich te houden aan de maatregelen.
(Als die persoon dus coronagerelateerde klachten heeft).
SimonV