Wat is het verschil tussen de 3 vaccins tegen corona?

Er blijkt pfhizer moderna en nog een vaccin te zijn. Maar hoe zijn deze gemaakt en waarin verschilt hun werking?

3 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Het grootste verschil tussen de vaccins? Het gaat om twee verschillende types, wat betekent dat de beschermende werking van de vaccins van AstraZeneca enerzijds, Pfizer en Moderna anderzijds, op een andere manier wordt verwezenlijkt.

Vectorvaccin
Het vaccin - AZD1222 (alias ChAdOx1) - dat de Brits-Zweedse multinational AstraZeneca momenteel ontwikkelt in samenwerking met Oxford University, is een vectorvaccin. De basis van zulke vaccins is een al gekend virus dat geen schade meer kan aanrichten bij de mens en gebruikt wordt als ‘taxi’. Bij AZD1222 is dat een basis die bestaat uit een verkoudheidsvirus van chimpansees. In dit virus wordt vervolgens een stukje van het coronavirus; een antigeen (een molecuul dat in staat is een reactie bij het afweersysteem op te wekken waardoor antistoffen worden aangemaakt) geplakt.

mRNA-vaccins
Het tweede vaccin - BNT162b2 - is afkomstig van de Amerikaanse farmaceut Pfizer die samenwerkt met het Duitse biotechnologiebedrijf BioNTech. Dit vaccin is een mRNA-vaccin. Bij zulke vaccins komt geen onschadelijk gemaakt virus te pas, maar wordt er gewerkt met genetisch materiaal van het coronavirus. Deze genetische code zit verstopt in een vet- of lipidenoplossing die moet versmelten met het celoppervlak: precisiewerk, met als doel om voldoende aanmaak van antilichamen en T-cellen (afweercellen) te verwezenlijken. Bij een besmetting met Covid-19 verankeren de (reeds aangemaakte) antistoffen zich op de ‘spike-eiwitten’ van het virus, waardoor het virus onze cellen niet kan binnendringen.

Tot slot het derde vaccin dat door het farmabedrijf Moderna en het Amerikaanse overheidsinstituut National Insitutes of Health wordt ontwikkeld: mRNA-1273. De naam verraadt het al; opnieuw gaat het hier om een mRNA-vaccin waarbij men gebruik maakt van genetisch materiaal van het coronavirus.