Waarom verplichten veel supermarkten om een winkelwagen te pakken?

Waarom verplichten veel supermarkten om een winkelwagen te pakken? Ikzelf houd me zoveel mogelijk aan de regels, maar vroeg mij af (n.a.v. afgelopen week) waarom iemand die alleen een los broodje en fris koopt ook een winkelwagen moet pakken? In veel supermarkten kun je toch nauwelijks de 1,5 m waarborgen -vooral bij het 'langs' elkaar lopen langs schappen? En waarom is het sinds corona juist poepdruk in alle supermarkten?

3 jaar geleden
1.1K
SnakeEye
3 jaar geleden
Dit heet symboolpolitiek. Want het heeft totaal geen nut zoals je zelf ook beweerd als je langs mekaar loopt. Het heeft alleen nut bij iemand die voor jouw karretje en achter jou loopt. Dus zodra je iemand passeert links of rechts heeft het totaal geen zin. Alleen de politiek denkt, tja we moeten toch met iets komen zodat het lijkt alsof we erg betrokken zijn. En dan komen met ze bijvoorbeeld met zoiets...

Antwoorden (2)

Die winkelwagenverplichting is in Coronatijd ingesteld om de anderhalvemeter afstand te waarborgen. Met een wagentje houdt je automatisch de anderhalve meter in acht.
Omdat de meeste mensen veelal alleen aan zichzelf denken, wordt er geduwd en voorgedrongen en heeft men geen tijd om even te wachten, dus lijkt het druk en ongeorganiseerd. Maar dat ligt niet aan de winkelwagen-regel, maar aan gebrek aan rust bij de mens zelf.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Leidt soms wel tot rare toestanden: ik werd berispt toen ik in een lege supermarkt even op twee meter afstand van de boodschappenkar stond.
LeonardN
3 jaar geleden
"Met een wagentje houdt je automatisch de anderhalve meter in acht." Het is in mijn optiek exact andersom. Ik kom veelal in een kleine winkel en zou veel makkelijker mensen kunnen ontwijken als ik en zij niet gedwongen met een hele kar lopen ipv een mandje. Als in de winkel waar ik vaak kom iedereen elkaar niet zou passeren, zou je een dagdeel in de winkel moeten verblijven. Niet iedereen heeft het zelfde tempo, of dezelfde mindset, sommigen komen om te "winkelen" ik kom om mijn spullen te pakken en weg te wezen. Ik heb tijd zat om te wachten, maar ik ben ontzettend onrustig (in een winkel). Daar hebben nu eenmaal meer mensen mee te maken. Ik heb dat ook in een winkelstraat, dan ga ik ook iedereen voorbij.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Mooi -vlammend- betoog - en dan is er nog een argument.
Voor de coronatijd winkelden echtparen/stellen met een (1) winkelwagen. Nu noodgedwongen (omdat het moet) met twee winkelwagens.... Dat kan de indruk wekken van 'poepdruk' - maar het is schijn.
Het is de enige manier om te tellen hoeveel mensen er binnen zijn: 1 persoon per winkelwagentje. Bij de ingang staat vermeld hoeveel klanten maximaal tegelijkertijd in de supermarkt aanwezig mogen zijn. Het aantal beschikbare winkelwagentjes is hierop afgestemd.
En dat het sinds corona poepdruk is in de supermarkten, is gezichtsbedrog. Het aantal klanten is fors gedaald, vanwege drie redenen:
1. Meer mensen laten de boodschappen thuis bezorgen. Zij komen niet of nauwelijks meer in de supermarkt.
2. Klanten kopen meer per bezoek; het aantal klanten is daardoor fors gedaald.
3. Veel scholieren/studenten die in de lunchpauze in de supermarkt een broodje kwamen halen, zitten nu thuis. De drukte in de supermarkt tussen 11.30 en 13.30 uur is verdwenen.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Klanten kopen meer per bezoek: de omzet is daardoor flink gestegen.
https://retailtrends.nl/news/63020/kerstomzet-bij-supermarkten-flink-gestegen