Kan smaakverandering zonder klachten een coronacase aanduiden?

Sinds september heeft water (ook flessenwater en kraanwater bij anderen) een andere smaak bij mij. Dit is eigenlijk tot de dag van vandaag aan blijven houden en is de ene dag meer dan de andere. Het water smaakt iets zouter dan normaal, maar niet perse anders. Ik merk hetzelfde ook met het mondwater dat ik 's ochtends gebruik om te spoelen, maar verder eigenlijk niet. Ik heb ook geen klachten gehad, ben gezond gebleven en ben wel in de buurt van andere mensen geweest die niet ziek zijn geworden.

Nu zijn we in november en lees ik steeds meer verhalen over dat smaakverandering een duidelijk symptoom van corona is, terwijl ik eerst dacht dat het alleen wegvallen van smaak was. Is dit echt rasechte corona, of kan het ook een andere oorzaak hebben? Net als toen voel ik me nog kiplekker en heb geen klachten. Wat is wijsheid? Kan ik een herstelde infectie ook laten testen? Of dingen uitsluiten?

3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Het is een heel simpel antwoord. Smaakverandering kan een aanwijzing zijn voor Corona. Meestal gaat het wel gepaard met andere klachten, maar het kan ook op zichzelf staand zijn (en de reden dat ik me enige tijd geleden heb laten testen).

Met wat u beschrijft, denk ik dat het niet het geval is aangezien het al 1 a 2 maanden aan houdt. Dit lijkt op iets anders te duiden. Maar in deze tijd kunt u beter het zekere voor het onzekere nemen en uzelf laten testen. Dan is er zekerheid.

Voor alle andere soorten onderzoek kunt u zich wenden tot de huisarts. Alle teststraten zijn puur ingericht voor het testen op Corona, niet op andere zaken. De huisarts kan hier wel aanvragen voor doen. Houdt u er wel rekening mee dat er al ziekenhuizen zijn die vol zitten en als het geen acute zorg is (wat dit niet is), de aanvragen daarvoor momenteel niet meer behandelen (dit hangt een beetje af van de regio waar u woont).
3 jaar geleden
wilkers
3 jaar geleden
Dankuwel. Bij de GGD testen lijkt me niet wenselijk omdat ik geen echte klachten heb, behalve verandering (geen verlies) van smaak. Ik heb bij onderstaande artikel gelezen dat smaakklachten wel degelijk voor lange tijd aan kunnen houden en vergeleken met het meegestuurde verhaal vallen mijn "klachten" reuze mee:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5194350/smaakverlies-corona-patient-geur-smaak-reuk-symptoom Ik denk sowieso niet dat het noodzaak is om mezelf te laten behandelen, gezien het naast smaakverlies eigenlijk niets is. Bedankt voor deze uitleg, ik zal inderdaad eens contact opnemen met mijn huisarts.
wilkers
3 jaar geleden
Het wordt nog even interessanter. Mijn oma die ik nog wel eens help met de boodschappen meldt hetzelfde als wat ik heb, maar dan begin oktober. Ook plotselinge verandering in smaak, maar verder geen klachten.