Hoe groot is de kans op overlijden door corona?

Natuurlijk is het afhankelijk van heel veel factoren zoals leeftijd, geslacht en levensstijl. Is er echter een grove indicatie die weergeeft hoe groot de gemiddelde kans op overlijden door corona is? Of is zoiets niet mogelijk...

Antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wetenschappers breken zich nog steeds het hoofd over deze vraag. Om antwoord te vinden op die vraag moet je niet alleen het aantal coronadoden weten (wat een uitdaging is, omdat lang niet alle overlijdens worden doorgegeven als zijnde veroorzaakt door het coronavirus), maar ook het aantal personen dat besmet geweest is.

Aangezien lang niet iedere besmette persoon getest is, kun je dat op basis van het aantal geregistreerde besmettingen niet uitrekenen. Onderzoekers proberen daarom te ontdekken hoeveel mensen antistoffen hebben. Als je dat weet, kun je met een grove rekensom inschatten hoe het aantal doden zich verhoudt tot het aantal besmettingen.

Een groot onderzoek van de Stanford Universiteit had als resultaat dat maar 1 op de 434 gevallen tot de dood leidt. Bij mensen onder de 70 zou zelfs maar 1 op de 2000 besmettingen fataal aflopen. Collega-onderzoekers zijn echter kritisch. Het onderzoek zou zelfs ‘misleidend’ zijn, onder meer omdat het aantal mensen met antistoffen veel te hoog zou zijn ingeschat.

Het RIVM heeft voor Nederland op basis van de eerste golf een eigen berekening gemaakt en schat in dat ongeveer 1 op de 100 besmettingen tot een overlijdensgeval leidt. Dat komt aardig overeen met uitkomsten van onderzoek dat het Londense Imperial College presenteerde, waarin onderzoekers stellen dat in landen met een hoog inkomen (waaronder Nederland) 1 op de 87 besmettingen een fatale afloop kent.