Waarom braken er corona rellen uit in Eindhoven?

Dat er regelmatig rellen in Urk uitbreken, heeft te maken een aantal factoren. Er valt te lezen dat de overheid ze jarenlang heeft behandeld als 'stiefkindje' en Urkers daarom een extra vijandige houding aannemen. Maar waarom waren er ook zulke heftige rellen in specifiek Eindhoven? Is dat ook ergens terug te leiden?

3 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Door een demonstratie.
Hoogleraar Sociale Psychologie, Tom Postmes, maakt een onderscheid tussen de onrust in Urk en Stein en de rellen in onder meer Amsterdam en Eindhoven. In Urk waren er al langer problemen met ontevreden jongeren die hun vrijheid bevechten. ,,Daar gaat het om jongeren die doordeweeks hard werken en in het weekend willen losgaan. Dat leidt vaker tot conflicten met het gezag”, verklaart Postmes.
Maar in Amsterdam en Eindhoven kwamen verschillende groepen mensen samen voor een protest. ,,In die steden vermengen jongeren die zich vervelen en gaan kijken zich met andere groepen.” Mensen die tegen premier Mark Rutte protesteren, mensen die het kabinet van wanbeleid betichten, mensen die tegen de coronamaatregelen zijn en mensen die uit zijn op een verzetje. ,,Daar komen ook mensen op af die denken dat het knokken wordt. En dan ontstaan er hele ingewikkelde processen. We weten niet precies wat er op straat gebeurde waardoor het helemaal los ging”, stelt Postmes.
SimonV
3 jaar geleden
Z512099
3 jaar geleden
Als zelfs een hoogleraar het niet precies weet...
In de bron staan een aantal gezichtspunten die in de mainstream media niet aan bod komen...

Het verschil tussen de middag en avond demonstranten bijvoorbeeld.
Waarbij het zelfde fenomeen optreed als je ook zag in de Verenigde staten bij de BLM demonstraties vorig jaar.
De middagdemonstranten zijn beschaafde mensen, een beetje zonderling, dat wel...
De avonddemonstranten zijn herrieschoppers die uit zijn op geweld, vernieling en plundering.