Indien iemand overlijdt aan coronaklachten, niet getest is, wat is dan de officiële doodsoorzaak?

Momenteel wordt niet iedereen meer getest op corona.
Oude demente mensen met coronaklachten vallen binnen deze groep.
Indien iemand dan wel overlijdt aan deze klachten, is de doodsoorzaak dan corona?
Wordt het alsnog getest?

Concreet, mijn buurvrouw is opgenomen in een verpleeghuis waar corona heerst.
Een paar dagen geleden is dit bij twee bewoners vastgesteld en één persoon is overleden.
De kliniek is hermetisch afgesloten.
De buurvrouw ligt nu heel slecht met ernstige longklachten. Volgens de arts kan het corona zijn.
Omdat ze niet getest wordt, palliatieve behandeling krijgt, zal ze waarschijnlijk overlijden.
En dan....
Wordt de doodsoorzaak nog onderzocht?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+
Goeie vraag ... Dit biedt verkeerde mensen verkeerde mogelijkheden als het antwoord op je vraag nee is. Ik ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja en de aantallen waar ze over praten kloppen dan ook niet.......
@Jodokus
Thecis
4 jaar geleden
Dr aantallen zijn behoudend. De daadwerkelijke cijfers liggen altijd hoger dan de officiële (bevestigde) cijfers. Dit kwam een paar dagen geleden ook voorbij tijdens een persconferentie. Chef RIVM gaf ook aan dat het aantal positief geteste mensen rond de 1500 lag en dat ze daar uit afleiden dat het daadwerkelijk aantal rond de 6000 a 7000 besmette personen ligt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis, klopt inderdaad.
Alleen vind ik het met sterftecijfers toch raar. Geeft me een vreemd gevoel.
Bedankt voor de reactie!

Het beste antwoord

Dan is de doodsoorzaak een hartstilstand. Althans dat heb ik mij laten vertellen door een medewerker van de ambulance. Omdat iedereen uiteindelijk sterft aan een hartstilstand. Ook iemand met een tumor of een hersenbloeding. Uiteindelijk stopt het hart en is de persoon dood. Dus dit kan dan zonder problemen als doodsoorzaak vermeld worden.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt.
Alleen vind ik het dan ‘vreemd’ voor de corona-cijfers.
Betrouwbaar zijn de aantallen dan niet.
+
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Lijkt me heel raar dat dit zo gebeurt.
Dan kan je wel alles als hartstilstand vermelden. Begrijp het niet, is het zo duur of onmogelijk om iedereen te testen? x maal vermenigvuldigen blijft toch natte vinger werk?
HeerVoldemort
4 jaar geleden
@Jodokus Dat kan dus inderdaad. Bij onbekende doodsoorzaken wórdt ook vaak hartstilstand vermeld. Ik weet niet of de testen zo duur zijn. Ik heb wel begrepen dat er wereldwijd een tekort is aan corona tests. Ik weet ook niet hoe die test werkt, of waar hij van gemaakt is om het maar zo te zeggen. Blijkbaar houd het meer in dan bloed bekijken onder een microscoop.
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Er zin veel te weinig testen om iedereen te testen. Plus: de gezondheidszorg heeft wel wat beters te doen op het moment. Dat betekent ook dat de cijfers over Corona eigenlijk weinig zeggen: er zijn veel meer besmettingen dan in de cijfers is terug te zien: je kunt Corona hebben terwijl je geen klachten hebt, of alleen een beetje verkouden lijkt te zijn. Dat betekent ook dat er relatief minder mensen aan Corona overlijden dan we weten: immers, we weten hoeveel mensen overlijden, maar niet hoeveel mensen er corona hebben met relatief milde klachten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De officiële doodsoorzaak is inderdaad niet corona, maar ernstige longziekte waardoor hartstilstand.
Het lichaam wordt wel behandeld als een lichaam met corona; totaal niet te vergelijken met een ander overlijden.