Waarom mag je tijdens de avondklok naar buiten voor een examen, een uitvaart of een bezwaarschrift?

Per 23 januari 2021 is de avondklok van kracht van 21:00 in de avond tot 4:30 in de nacht. Er zijn uitzonderingen zoals een huisdier uitlaten, medische redenen, mantelzorg, essentieel werk, van en naar het buitenland en talkshow gasten. Die uitzonderingen zijn logisch te begrijpen. Maar waarom mogen mensen ook naar buiten voor een examen, een oproep van een rechter of OvJ of een bezwaarschrift fo een uitvaart? Deze activiteiten vinden toch "normaal" niet plaats tussen 21:00 en 4:30? Wat is hier zo zwaarwegend aan tijdens deze avondklok?

Picture for question
3 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het zou kunnen zijn dat die activiteiten plaatsvinden op een tijdstip na 04.30 uur maar dat je, om op tijd bij die activiteit aanwezig te zijn, voor 04.30 uur moet vertrekken, gezien de slechte bereikbaarheid of grote afstand.

Stel dat je op een waddeneiland woont en om 08.00 uur examen moet afleggen in Maastricht. Dat wordt vroeg vertrekken.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Stel dat je van het waddeneiland via het station van Leeuwarden naar Maastricht moet..
Dan zwem je eerst naar de overkant van het wad met een geplastificeerde verklaring.
De eerste trein uit Leeuwarden (05.07 uur) komt om 9.30 uur aan in Maastricht. Je bent te laat.
De enige manier om op tijd in Maastricht te zijn is de trein van 20.46 uur uit Leeuwarden, aankomst 01.00 uur in Maastricht.

Andere antwoorden (1)

Hoewel deze activiteiten zelf niet plaatsvinden tussen 2100 en 0430 uur, zijn het verplichte en/of belangrijke activiteiten (de vrijstelling mbt rechter/OvJ is typisch bedacht door een wetgevingsjurist), en bovendien activiteiten die vaak buiten de eigen woonplaats plaatsvinden. Je kunt dus te maken hebben met forse reistijd, en daardoor toch te maken krijgen met de avondklok (vooral met de grens van 21 uur).
In dit kader; door het grote aantal overlijden vinden uitvaarten ook nog eind van de middag plaats. Avondtentamens (tussen 17 en 20 uur) waren voor Corona heel normaal - veel tentamens zijn overigens nu online.