Werkt antibacteriële gel ook tegen virussen?

Je ziet momenteel op heel veel plaatsen van die pomp-potjes met desinfecterende gel. Als je dan leest wat er in zit, blijkt het antibacteriële werking te hebben. Een virus is veel moeilijker klein te krijgen dan een bacterie, dus vraag ik me af of die gel wel afdoende is tegen dit carona-virus.

4 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

JA. De meeste desinfecterende gels zijn gemaakt op basis van alcohol (ethanol) of isopropylalcohol. Deze alcoholen ontsmetten zeer goed, omdat ze alle biochemische structuren denatureren, dus kapot maken. Daarbij horen dan ook eiwitten en nucleïnezuren ofwel eenvoudig gezegd alles waaruit bacteriën en virussen uit bestaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De meningen verschillen blijkbaar:

"Marcel Zwietering, hoogleraar Levensmiddelenmicrobiologie aan Wageningen University & Research, is sceptisch over de handgels. "Om een eerste misverstand uit de wereld te helpen: een antibacteriële handgel helpt niet tegen het coronavirus. Want virussen hebben niks met bacteriën te maken. Zo'n gel helpt om bacteriën te doden, maar zegt niks over het doden van virussen."

Naast antibacteriële gels heb je ook desinfecterende, antimicrobiële en hygiënische handgels. Ook hier is Zwietering sceptisch over. "Waar hebben de fabrikanten de handgel op getest? Misschien op een paar bacteriën en op een virus. Je weet het niet. En bij een nieuw virus, zoals het COVID-19-virus, is het al helemaal niet duidelijk of de gel echt helpt."

Peter Molenaar is deskundige en beleidsmaker bij de Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding van het RIVM en expert handen wassen. Hij zegt dat het niet zo simpel ligt.

"Hoewel het coronavirus een vervelend virus is waar we als maatschappij veel last van hebben, is het makkelijk te doden met alcohol", zegt hij. De meeste alcoholhoudende handgels zijn volgens Molenaar dus wel degelijk effectief als je een besmetting met het coronavirus wil voorkomen."