Kan je ontslag krijgen door het weigeren van een coronatest?

Mijn baas heeft gisteren alle collega's die in contact zijn geweest met de besmette collega (corona), telefonisch benaderd. Er is alleen een collega die weigert om over een paar dagen te testen. Kan zij daardoor ontslag krijgen of hoeft ze daar niet bang voor te zijn?

3 jaar geleden
1.1K
SentWierda
3 jaar geleden
Gaat die weigerende collega wel of niet vrijwillig in quarantaine?

Antwoorden (1)

De werkgever mag het wel aanraden. Hij mag zelfs enige druk uitoefenen, maar kan het niet verplichten. Ontslag op die gronden lijkt me kansloos
Het recht op onaantastbaarheid van het lichaam en het zelfbeschikkingsrecht zijn kernwaarden in onze samenleving. Dit betekent ook dat ik in vrijheid mag beslissen of ik gevaccineerd wil worden.
Toegevoegd op 19 januari 2021 15:07: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Toch maar een min. Omdat de werkgever niet mag dwingen tot medische ingrepen, mag de werkgever ook niet 'enige druk' uitoefenen. Het moet beperkt blijven tot een advies.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De Jonge cs noemde het "zachte dwang"