Helpt een tbc inenting ook tegen COVID-19?

Ik had gehoord dat intentingen tegen tuberculose in het verleden mogelijk bescherming bieden tegen COVID-19. De ziektes tonen hier en daar wat overeenkomsten. Wat is hierover bekend? Helpt een tbc inenting ook tegen COVID-19 en zo ja, hoe dan?

3 jaar geleden
21.6K

Antwoorden (2)

Nee die helpt niet daar is geen enkel bewijs voor.
3 jaar geleden
Inentingen tegen TBC in het verleden hebben wellicht helemaal geen effect meer tegen welke infectie dan ook. Dus een ‘oude’ inenting moet mensen niet veilig wanen. Is de inenting recent gezet, kan deze enig effect hebben op longinfecties. Of de inenting effect heeft op Corona wordt inderdaad onderzocht.

De eerste uitkomsten van dit onderzoek worden misschien over enkele dagen, weken bekend gemaakt.

In september is men gestart met het onderzoek (TBC tegen willekeurige longinfecties loopt al ongeveer twee jaar) om gericht te kijken naar TBC-injectie tegen Corona.
De groep die gevolgd wordt, zal uitsluitsel brengen medio maart, april 2021.

Mogelijk biedt deze injectie gedeeltelijke bescherming tegen een infectie met het coronavirus, waardoor mensen minder last krijgen van COVID-19 en de infectie mogelijk ook milder verloopt. Vooral de ontstekingen aan de longen zullen bestudeerd worden. Het zou fijn zijn als de vaak optredende longontsteking minder heftig verloopt.

In de studie wordt naar twee primaire eindpunten gekeken: (a) het aantal coronabesmettingen dat optreedt, óf (b) het optreden van luchtweginfecties (inclusief COVID-19) waarvoor een medische behandeling noodzakelijk is.

Kortom, het onderzoek loopt.
Wellicht raken mensen minder snel besmet of zijn de klachten milder omdat de inenting ook werkt tegen andere ontstekingen aan de longen.
Toegevoegd op 16 december 2020 13:26: bron