Mag je eten in de trein tijdens Corona?

Sinds juni ben je verplicht een mondkapje te dragen in het OV. Betekent dit ook dat je niet meer mag eten? Je kunt natuurlijk niet eten met een mondkapje op. Ik vroeg mij dus af of je een boete krijgt als de conducteur ziet dat je eet.

2.1K
Bordensteker
3 jaar geleden
“Mag ik eten of drinken in de trein?
Dat mag, maar probeer het te beperken. Zet daarna ook zo snel mogelijk je mondkapje weer op.”
https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/samen-komen-we-verder.html Maar de Rijksoverheid ziet dat eigenlijk liever niet:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes

Het beste antwoord

Ja, het is toegestaan om in de trein kort je mondkapje af te zetten als je iets wilt eten of drinken. De NS benadrukt echter wel de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger. Reizigers worden verzocht het mondkapje zo veel mogelijk op te houden en bij voorkeur te eten en drinken voor of na de reis. Maar als de reis zodanig lang duurt dat jij dat niet kunt volhouden zonder iets te eten, dan mag dat uiteraard.