Wanneer komt er een vaccin tegen het coronavirus?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
SimonV
4 jaar geleden
Toch is het geen vaccin. Daar werkt de KU Leuven hard aan onder leiding van viroloog Johan Neyts. Het zal zeker nog twee jaar duren voordat het vaccin op mensen gebruikt kan worden. https://www.nu.nl/buitenland/6031723/86-jaar-oud-malariamiddel-werkt-tegen-door-coronavirus-veroorzaakte-ziekte.html
SentWierda
4 jaar geleden
@SimonV. Het gaat erom wat uiteindelijk beter is: een werkzaam middel als je de ziekte hebt (sinds 1934 op de markt en met enige inspanning voor iedere zieke beschikbaar) of een vaccin dat werkzaam is maar mondiaal in beperkte mate beschikbaar is.
Bovendien: jaren wachten op een vaccin schiet op dit moment niet erg op.
SentWierda
4 jaar geleden
De kans is aanwezig (mogelijk: vrij groot) dat het werkzame middel tegen het coronavirus al bijna 100 jaar bestaat. Het is chloroquine, vooral bekend als malariamiddel maar ook als middel bij reuma en lupus erythematodes (LE). Het doodt de malariaparasiet en remt ontstekingen.
In China zijn al enige tijd testen met chloroquine aan de gang in een tiental ziekenhuizen. De producent, Ace Pharmaceuticals, is gevestigd in Zeewolde. Een doosje chloroquine (100 mg tabletten) kost 11 euro (bron: Eén Vandaag, 27 februari 2020).
In 2004 ontdekten Belgische onderzoekers (KU Leuven) dat chloroquine werkt tegen coronavirussen (bron: www.nos.nl, 18 februari 2020).
LeonardN
4 jaar geleden
Voor de duidelijkheid, waar SentWierda het over heeft is geen vaccin, maar een mogelijk medicijn welke de symptonen bij mensen die al ziek zijn van het virus sneller van de symptomen af lijkt te helpen. Het doet dan dus ook niks weinig tegen de bestrijding van de verspreiding van het virus in zijn geheel naar ik aanneem. (hoogstens als iemand daardoor een aantal dagen minder besmettelijk is).

Antwoorden (2)

Eerder deze week hoorde ik op de radio dat het vaccin rond de herfst dit jaar verwacht wordt. En dat is erg snel, normaal duurt de ontwikkeling van een nieuw vaccin tussen de 12 en 15 jaren.
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Iets horen van de radio is niet altijd een betrouwbare bron ;-)
Amerikaanse gezondheidsautoriteit FDA (Peter Marks, chef van de afdeling biologisch onderzoek en evaluatie): “We hopen in de volgende één of twee kwartalen een vaccin te hebben waar we mee aan de slag kunnen”.
Dan duurt het natuurlijk nog een hele tijd voordat het vaccin ook in Nederland op de markt komt. https://www.statnews.com/2020/02/26/coronavirus-vaccines-are-far-off-fda-official-says-but-drugs-to-treat-patients-could-come-sooner/
https://www.nd.nl/nieuws/varia/956422/vs-vaccin-tegen-coronavirus-in-half-jaar-tijd#
paulus811
4 jaar geleden
Wat ik hoor op BNR neem ik over het algemeen serieus, maar bij dit soort onderwerpen houdt men altijd een slag om de arm.
Het ontwikkelen van een nieuw medicijn is een lang en intensief proces. De weg van het laboratorium, via klinisch onderzoek tot een geregistreerd geneesmiddel kan wel 15 jaar duren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Dat geneesmiddelen testen zo lang kan duren klopt, maar dat is niet zo heel relevant voor deze vraag.
Recente geschiedenis laat zien dat bij een grote uitbraak van een virus men soepeler omgaat met de mogelijke veiligheidsrisico's. https://www.cbg-meb.nl/actueel/nieuws/2019/10/22/eerste-vaccin-ter-bescherming-tegen-ebola
Voorwaardelijke vergunning
Vanwege de huidige ebola-uitbraak in de Democratische Republiek Congo is er voor dit ebola-vaccin een ‘voorwaardelijke vergunning’ geadviseerd. Hierdoor komt dit vaccin sneller beschikbaar, wat vanwege de noodsituatie in de Democratische Republiek Congo wenselijk is. Deze beslissing heeft het Europese Medicijnagentschap EMA gemaakt in samenwerking met de Wereldgezondheidsorganisatie en de Afrikaanse nationale registratieautoriteiten. Verdere informatie over dit vaccin zal in de komende maanden worden verzameld. Je bron lijkt ook meer iets in die tijdspanne te duiden:
"Het kan zomaar een jaar of langer op zich laten wachten. ..."