Waarom moet je 20 seconden je handen wassen?

Ik sop mijn handen altijd grondig in en zorg dat ik geen plekje oversla. Zo was ik ook onder mijn nagels. Daarna spoel ik het af. Ik houd echter geen tijd bij, dus het kan zijn dat dit korter of langer dan 20 seconden duurt. Moet dit echt specifiek 20 seconden? Wat gebeurt er als ik minder lang mijn handen was?

3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Ik denk dat de meeste mensen hun handen korter dan 20 seconden en dat men daarom een minimum tijd heeft aangegeven. Jij wast je handen zo te lezen heel grondig en vaak. Ik zou me daarom niet zo druk maken over die 20 sec. want die haal jij gemakkelijk.
Pieterke
3 jaar geleden
20 seconden wassen

Antwoorden (3)

Als je te kort je handen wast, bestaat de kans dat je niet alle virussen afspoelt. De WHO adviseert 20 tot 30 seconden wassen.
Maar het is uiteraard ook belangrijk dat je zorgvuldig alle plekjes wast, zoals jij doet. Bijvoorbeeld een minuut alleen je handen onder de kraan houden is niet voldoende.
Volgens dit filmpje van het RIVM ben je al gauw langer dan 20 seconden bezig als je alles goed wilt doen:
https://www.youtube.com/watch?v=G6uBxC1yZfk
Toegevoegd op 19 oktober 2020 10:52: tekst
SimonV
3 jaar geleden
Als je minder dan 20 seconden je handen wast loop je het risico (volgens de geleerden) dat je eventuele infectiebronnen niet voldoende geraakt hebt om ze uit te schakelen.
3 jaar geleden
20 seconden is om een richttijd te geven. Als je je handen goed wast, duurt dat al gauw 20 seconden. Denk daarbij ook aan sieraden. Het beste is om ringen, armbanden te verwijderen vóór het handen wassen. Onder de ring zitten graag micro-organismen: warm, vochtig.