Wat is de betekenis van besmettingsgraad en hoe doe je de berekening daarvan?

Wat is een besmettingsgraad nu precies en wat zegt dat over een land? Hoe bereken je dat van bijvoorbeeld Corona? Iedereen die Corona heeft, kan mogelijk besmettelijk zijn. Dus op welke gegevens baseer je de berekeningen?

1.6K

Het beste antwoord

De besmettingsgraad geeft aan hoe besmettelijk het virus is. De ene ziekte is besmettelijker dan de andere.

Om de besmettingsgraad van het coronavirus te berekenen zijn er drie zaken van belang:
1. Hoeveel dagen is iemand besmettelijk? Dat varieert nogal per patiënt. Het virus wordt verspreid door symptomen zoals hoesten. Maar niet iedereen ervaart de klachten als een symptoom. In het begin was dit nog niet bekend, maar nu wel. Een kuchje is tegenwoordig al verdacht, en dat is maar goed ook. Hoe lang de klachten aanhouden varieert: soms een paar dagen, soms een paar weken.
2. Met hoeveel mensen staat een met corona besmette persoon in contact? Door thuisisolatie, thuiswerken en mensen in quarantaine te plaatsen is dit flink teruggedrongen.
3. Hoe waarschijnlijk is het dat een persoon met corona een andere persoon besmet waar die wél mee in contact staat?

De (geschatte) antwoorden op bovenstaande vragen leveren getallen op. Als je die vermenigvuldigt, kom je op het 'reproductiegetal', de besmettingsgraad.
SimonV