Kan een werkgever jouw coronatest inzien?

Kan je werkgever überhaupt nakijken of jij een coronatest hebt gedaan? En zo ja, kan je werkgever de gegevens van deze coronatest dan inzien? Ik vraag dit omdat onze rechten en privacy door deze pandemie toch een beetje onder druk komen te staan en daar maak ik me grote zorgen over.

3 jaar geleden
5.1K
Griffin
3 jaar geleden
"Ik vraag dit omdat onze rechten en privacy door deze pandemie toch een beetje onder druk komen te staan en daar maak ik me grote zorgen over."
Soms moet je concessies doen, wil je gezond blijven? Dan lever je een beetje van je privacy in. Waar zijn je "grote" zorgen op gebaseerd? Wat maakt het voor jou uit dat je corona test positief dan wel negatief was naar de werkgever toe, de uitslag blijft bij HR van je bedrijf en gaat daar discreet met om. De pandemie bestrijden gaat het best door transparant op te treden.
Thecis
3 jaar geleden
@Griffin,
Helemaal gelijk...., MITS je en werkgever hebt die hier vertrouwelijk mee om gaat en zich ook aan de regels houdt.
MAAR er zijn zoveel gevallen bekend waarbij de medische gegevens ineens toch bij allerlei afdelingen komen te liggen en dit kan zeer nadelig uitpakken voor de werknemer. De privacywetten zijn er voor een reden. Juist omdat het een machtspositie geeft. Dat jíj hier geen moeite mee hebt en jouw werkgever hier kennelijk goed mee om gaat, is heel fijn. Maar dat geldt dus niet voor iedereen.
En wat betreft de concessies om gezond te blijven, de concessies worden gedaan door de mensen door zich goed aan de regels te houden. Niet noodzakelijkerwijs door je werkgever van alle gezondheidszaken opde hoogte te houden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vind het wel belangrijk dat je werkgever op de hoogte is.
Je mag niet werken tussen test en uitslag.
Als je nu in de gezondheidszorg werkt stel je je collega s en patiënten bloot aan evt het virus.
Hun vragen daar niet om.
Wat is dan belangrijker je privacy of het welzijn van andere
Thecis
3 jaar geleden
@Thea10
Afhankelijk van welk werk je doet, kan je wel of niet werken wanneer je Corona hebt of Corona-achtige klachten.
Maar er zit een verschil met je werkgever op de hoogte stellen dat je ziek bent of dat de werkgever per definitie de uitslag van je covid-test kan zien. Dit is een vraag over het principe, mijn inziens niet over wat wenselijk zou zijn. Daarbij, je kan nog steeds de privacy respecteren (zeker tot op zeer grote hoogte) en daarbij de veiligheid van anderen nog steeds in het oog houden.

Antwoorden (1)

Je werknemer mag geen medische gegevens werven. Ze mogen dus geen contact opnemen met het ziekenhuis voor de testresultaten. Officieel gezien zouden ze niet eens aan jou mogen vragen hoe het met je gezondheid is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
"Je werknemer mag geen medische gegevens werven. Ze mogen dus geen contact opnemen met het ziekenhuis voor de testresultaten"
Onjuist, ik ben met het hele bedrijf getest door een speciaal voor ons opgezette post, en ik hoorde via mijn werkgever de uitslag.
Thecis
3 jaar geleden
@Griffin
Wel juist. Een werkgever mag dit niet doen tenzij er toestemming is vanuit de werknemer. En dan nog is het discutabel.
Als het hele bedrijf getest wordt, behoort de uitslag van die test met JOU overlegd te worden. Wellicht dat er andere overeenkomsten zijn gesloten, maar het feit dat het bij jouw bedrijf op deze manier gedaan is en dat de werknemers er mee akkoord zijn gegaan, wil niet automatisch zeggen dat het op de juiste manier is gegaan.