Wordt de IC capaciteit uitgebreid in voorbereiding op een volgende golf?

Om te voorkomen dat de IC's weer overvol komen te liggen veronderstel ik dat men er hard aan werkt om dat scenario te voorkomen door de IC's fors uit te breiden. Maar gebeurt dat ook daadwerkelijk? Ik hoor er namelijk nooit iets over in de media.

1.5K
Thecis
2 jaar geleden
Van wat ik uit ziekenhuizen terug hoor, zijn die plannen er op dit moment niet (althans, niet ten uitvoer) omdat het momenteel geen geld oplevert. Om dit goed te realiseren, moeten ook nieuwe afspraken met de zorgverzekeraars gemaakt worden, moeten mensen opgeleid worden en zal ook de staat hieraan moeten bijdragen om er zeker van te zijn dat er door de vele investeringen die hieraan gekoppeld zijn geen failliessementen gaan ontstaan.
jc54
2 jaar geleden
Als voldoende mensen zich laten vaccineren, dan komt er geen vierde golf. Dan zou het een golfje kunnen zijn, waarbij de ziekteverschijnselen dermate klein zijn, dat opname op een IC niet nodig is.
LeonardN
2 jaar geleden
Wat betekent:
"IC-capaciteit"? @gvstell
Wat bedoel je met "IC-capaciteit"
1. Enkel IC-bedden
2. IC-bedden+IC-personeel.
tinus1969
2 jaar geleden
Het is helemaal niet medisch effectief om IC capaciteit uit te breiden. Het is veel effectiever om er voor te zorgen dat mensen niet besmet raken/niet ziek worden. Het is dus beter om de capaciteit voor Test Trace Isolate uit te breiden. Dit is ook het WHO advies.

Antwoorden (2)

Nee, dat heeft geen zin. Er is namelijk onvoldoende gespecialiseerd personeel om die extra IC-bedden te bemannen.
2 jaar geleden
paulus811
2 jaar geleden
Dat is slechts jouw veronderstelling. Uitbreiding gaat niet om het neerzetten van extra bedden, maar natuurlijk ook over extra personeel.
Thecis
2 jaar geleden
@Paulus
Ten eerste heeft Escape het ook over de bemanning, oftewel het extra personeel.
Ten tweede is dat nu al de hele tijd aangegeven in het nieuws, dat er te weinig goed personeel is.
LeonardN
2 jaar geleden
Dit antwoord is hoe dan ook een vreemd geformuleerd in mijn optiek. Ik zou verwachten: (los van enige kennis over de zaak)
Nee, dat heeft geen zin, want er komt geen volgende golf.
OF
Nee dat is niet mogelijk, want er in onvoldoende gespecialiseerd personeel... De zin van uitbreiding van iets hang niet af van de mogelijkheid om dat te doen.
Dus ik snap de reactie van paulus811, dit antwoord lijkt een soort omdraaiing van oorzaak-gevolg. Aangenomen dat er een volgende golf komt.
1. Heeft het dan zin de capaciteit te vergroten?
2. Is het mogelijk de capaciteit te vergroten?
Als je op 1. Ja antwoordt en op 2. Nee. Dan krijg je: Ja dat heeft zin, MAAR die mogelijkheid bestaat niet WANT er is niet voldoende personeel (en dat kun je binnen die tijd ook niet voor elkaar krijgen).
Als je het zover eens bent, lees dan nogmaals het antwoord en zie hoe krom dat is.
Wellicht een semantische kwestie, maar ik heb hem iig gemind want in mijn ogen klopt er niks van de stelling.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
ik kan die redenering heel makkelijk omdraaien:
1. Heeft het dan zin de capaciteit te vergroten?
2. Kunnen we de vergrote capaciteit bezetten.
Als je op 1. Ja antwoordt en op 2. Nee. Dan krijg je:
Het heeft geen zin om de capaciteit te vergroten WANT het is niet mogelijk om de capaciteit te benutten. Ik heb het antwoord geplust, want het is al meerdere keren aangegeven dat er te weinig gespecialiseerd personeel is. Het is dus niet zomaar een stelling, maar eentje die onderbouwd is met een feit wat al via meerdere andere kanalen bevestigd is.
escape
2 jaar geleden
Je kunt wel kritiek hebben op mijn antwoord, maar het probleem zit hem in de vraag. De vraagsteller stelt "dat men er hard aan werkt om dat scenario te voorkomen door de IC's fors uit te breiden". Die veronderstelling is onjuist. Er is geen bemanning voor de bedden en het is bovendien onbetaalbaar.
https://www.lc.nl/binnenland/Gommers-zomaar-ic-bedden-bijplaatsen-is-geen-oplossing-26350433.html
LeonardN
2 jaar geleden
"Het heeft geen zin om de capaciteit te vergroten WANT het is niet mogelijk om de capaciteit te benutten."
Prima stelling niks mee. "want het is al meerdere keren aangegeven dat er te weinig gespecialiseerd personeel is"
Ja dat ontkent ook niemand hier.
Het probleem is de bewoording van escape.
Die is gewoon enorm mis. Ik denk dat escape bedoelt:
Nee, dat KAN NIET. Er is namelijk onvoldoende gespecialiseerd personeel om die extra IC-bedden te bemannen. Uitbreiding is wel of niet zinvol. (hangt af van of er wel of niet een golf komt)
Uitbreiding is wel of niet mogelijk. (hangt af van hoeveelheid personeel/geld) Maar escape mixt deze zaken tot een non-sequitur:
Uitbreiding is niet zinvol (stelt hij)! Want, hangt volgens hem af van beschikbaar personeel.
Het een volgt niet uit het ander.
Kloppend is
Uitbreiding is niet MOGELIJK, want hangt af van beschikbaar personeel.
LeonardN
2 jaar geleden
@escape Nee dat stelt de vrager niet.
Dat VERONDERSTELT de vrager.
Hij gaat daar vanuit. Maar omdat hij dat niet zeker weet, vraagt deze het hier. De kritiek op je antwoord is overigens los van de vraag.
De logica is altijd een non-sequitur.
De stelling: "Er is namelijk onvoldoende gespecialiseerd personeel om die extra IC-bedden te bemannen." daarvan neem ik zo aan dat hij klopt.
LeonardN
2 jaar geleden
Oh, zie nu dat ik een eerdere vraag over wat "capaciteit" betekent heb laten vervallen.
Ik neem aan (net als paulus811) dat capaciteit betekent IC BEDDEN+IC PERSONEEL. Dat enkel bedden neerzetten weinig zinvol is zal iedereen snappen hoop ik.
Maar als IC-capaciteit enkel bedden betekent, dan ja dan is dit een zinnig antwoord.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Of iets wel of niet nuttig kan zijn, hangt zeker af van de vervolgstappen, ondanks dat je het graag zou willen zien en het eindresultaat als nuttig bestempeld kan worden. Het hoogste wat je kan zeggen is dat het op het MOMENT niet nuttig is omdat je de bedden niet kan bezetten. Of je kan het omdraaien, nu bedden en aanpassingen maken is weggegooid geld omdat je het niet kan bezetten, dan kan je het beter uitgeven aan iets anders op het moment. In dit geval zijn de zaken wel aan elkaar verbonden. En daardoor kan je deze uitspraak dus wel doen op het moment. Wellicht dat er iets meer toelichting had kunnen zijn, of iets anders verwoord, maar dat maakt de uitspraak an-sich niet minder waar. Over of je het een goed antwoord vindt of niet, dat is persoonlijk. Maar de feiten kunnen aan elkaar verbonden worden omdat ze rechtstreeks aan elkaar gecorrelleerd zijn (ondanks dat je zin / nut los kan zien van gebruik).
LeonardN
2 jaar geleden
@escape
@Thecis
@paulus811
Even de vraag die de inzichten scheidt Wat bedoel je als JIJ zeg IC-capaciteit 1. Enkel IC-bedden
2. IC-bedden + IC personeel
3. Iets anders Ik: 2.
Ik gok paulus ook 2.
Ik DENK dat jullie 1 lezen, dan klopt het antwoord.
tinus1969
2 jaar geleden
IC capaciteit wordt grotendeels bepaald door beschikbaar personeel en in minder mate door specialistische apparatuur. Wat in het jargon 'bedden' heet, verwijst niet naar concrete bedden maar naar deze factoren.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
De vraag stellen is de vraag beantwoorden. We hebben het namelijk continu over zowel de bedden als de bezetting.
LeonardN
2 jaar geleden
We? De vraag gaat over IC capaciteit.
Ik versta daaronder. Personeel+Bed+Apparatuur. Als iemand dat erin leest is dit antwoord een verkeerde gevolgtrekking. Ik lees dus eigenlijk.
Wordt de IC capaciteit(o.a. IC-PERSONEEL) uitgebreid in voorbereiding op een volgende golf?
Nee, dat heeft geen zin. Er is namelijk onvoldoende gespecialiseerd PERSONEEL om die extra IC-bedden te bemannen. Ben je het ermee eens dat ALS je dat leest dat een superkrom antwoord is op de vraag. Je kan niet stellen dat iets geen zin heeft omdat dat zelfde iets (of een deel van dat iets) er niet is. (althans niet in deze context).
Je kan wel stellen dat iets niet mogelijk is omdat een deel ervan niet beschikbaar is.
LeonardN
2 jaar geleden
Is dit een goed antwoord op: Nee, dat heeft geen zin. Er zijn namelijk onvoldoende bakkers om die extra ovens te bemannen! 1.Op de vraag:
Wordt de broodbakcapaciteit(ovens+bakkers+ingredienten) uitgebreid in voorbereiding op de aankomende broodvraag?
2.Op de vraag:
Wordt het aantal ovens uitgebreid in voorbereiding op de aankomende broodvraag? Ik zeg op 1 is dat een probleemantwoord(gevolgtrekking), op 2 is dat een prima antwoord.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Je doet de aanname dat de vraagsteller bedoeld wat jij bedoeld. En op basis daarvan geef je aan dat het antwoord krom is.
Maar je wet helemaal niet wat de vraagsteller precies bedoelde dus kan je niet weten of het antwoord wel of niet krom is. Dus eigenlijk is de min gebaseerd op jouw interpretatie die de interpretatie van iemand anders afkeurt. Is dat logisch?
LeonardN
2 jaar geleden
Het maakt niet zo heel veel uit wat de vrager bedoelt.
Het maakt uit wat het betekent.
Ik heb de confirmatie dat ik goed zat. "IC capaciteit wordt grotendeels bepaald door beschikbaar personeel "
Ik zie jou dat nergens ontkennen. Dus kunnen we nu naar de conclusie dat dit antwoord een verkeerde gevolgtrekking heeft en het gewoonweg afkeuren?
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Als het niet zo heel veel uitmaakt wat de vraagsteller bedoelt, kunnen we op elke vraag een willekeurig antwoord geven. Maakt toch niet uit. Dat kan natuurlijk niet, het maakt wel degelijk uit wat iemand bedoelt. Met andere woorden, zo lang we dat niet weten, is dit antwoord gewoon valide. Zoals ik al zei, het had wellicht wat uitgebreider gekund, ik had het ook anders verwoord, maar het feit dat het niet direct mijn of jouw gedachtenstroom volgt, maakt het niet een fout antwoord. Je mag het minnen, daar hebben we het al eerder over gehad. Jouw onderbouwing van minnen ben ik het niet mee eens, maar dat is dus persoonlijk en dat mag.
LeonardN
2 jaar geleden
"Als het niet zo heel veel uitmaakt wat de vraagsteller bedoelt, kunnen we op elke vraag een willekeurig antwoord geven." Nee het gaat erom wat woorden betekenen. Als we, en volgens mij is er niemand hier die het anders ziet, stellen dat "IC capaciteit" betekent IC-bedden+IC-personeel DAN is dit antwoord fout.
En dan zijn de reacties van paulus811 en mij nodig om escape in te laten zien waar hij de definitie fout maakt OF waar hij de gevolgtrekkingsfout maakt. Nu moeten we aannemen dat EN de vrager de incorrecte betekenis van capaciteit gebruikt EN escape ook.
paulus811
2 jaar geleden
@allemaal, het maakt niet zoveel uit wat de vs onder 'forse uitbreiding' verstaat, maar dat 'het geen zin' heeft is natuurlijk niet waar. Let maar eens op hoeveel IC verpleegkundigen we hebben als ze een salaris van 150k krijgen. M.a.w. het is een kwestie van prioriteiten stellen, plannen en budget beschikbaar stellen, maar botweg zeggen 'het heeft geen zin' vond en vind ik een slecht antwoord.
Thecis
2 jaar geleden
@Paulus
Het klopt dat het geen zin heeft op het moment. Escape specificeert ook waarom. Dus het is niet een op zichzelf staande opmerking. Zoals ik al zei, ik had het wat uitgebreider gedaan, maar hij heeft iets anders gekozen. In feite zegt hij hetzelfde als jij, namelijk dat als je het personeel niet hebt, het niet zoveel uitmaakt. Jij doet de aanvulling dat er prioriteiten gesteld moeten worden (en m.i. heb je daar gelijk in).
@LeonardN
Je betoog haalt zichzelf onder uit. Het “gaat er om wat woorden betekenen”. Ben ik met je eens. Maar dat slaat op alle woorden. En je gaf zelf aan dat het niet zoveel uit maakte wat de vraagsteller bedoelde. Dus jij maakt net zo hard de fout door aannames te maken (en dat als waarheid te stellen) dat is immers wat jouw woorden betekenen. Mocht dit niet zo zijn, dan kan je ook niet stellen dat jij wél bij machte bent om zonder twijfel anderen te corrigeren. Dus ofwel je invalideert jezelf direct of je invalideert jezelf nu indirect door dubbele maten
LeonardN
2 jaar geleden
Leg mij eens uit Thecis hoe je zou kunnen uitbreiden als er geen IC-personeel is.
Volgens mij KAN dat niet. (misschien zie ik daar iets over het hoofd).
Als dat niet KAN, dan is dat niet de reden van de zinloosheid ervan.
Dat zou namelijk een inzichzelfgekeerde redenatie zijn. Wat is er mis met onderstaande? Vraag:
Ik heb honger. Heeft het zin om brood te bakken?
Antwoord:
Nee dat heeft geen zin, want er is geen meel. Als je die vraag/antwoordcombinatie niet als een probleem ziet, dan snap ik dat je dit antwoord ook niet als een probleem ziet.
Ik snap dat het een listige fout is. Maar het gaat er om dat het zin heeft om brood te bakken OMDAT dat je honger zal stillen.
Dat er geen meel is maakt het onmogelijk. Niet zinloos.
LeonardN
2 jaar geleden
Je betoog haalt zichzelf onder uit.
Wellicht, maar ik zal het anders proberen te verwoorden wat ik bedoel te zeggen*. Als iemand vraagt wat is 3+3 (maar bedoelt wat is 3x3).
Dan is het antwoord 6.
We weten namelijk niet wat de vrager bedoelt. We weten wel wat 3+3 betekent en dat het antwoord 6 is.
Het maakt dus niet uit wat de vrager bedoelt. Zelfde voor de antwoorder. Als je vraagt wat is 3+3
En iemand zegt 9, maar BEDOELDE 6. Jammer dan fout antwoord. Ondertussen denk ik niet dat de fout zit bij wat escape ziet als "capaciteit", maar ik denk dat hij "zin" verkeerd gebruikt voor zoals het gros van de mensen "zin" interpreteert. *Zou ook handig zijn als escape dat doet, of iig stelt dat dit echt hetgeen is wat hij bedoelt. Dan snap ik hem namelijk echt niet.
@escape
Wat vind je van deze:
Nee, kan niet. Er is namelijk onvoldoende gespecialiseerd personeel om die extra IC-bedden te bemannen.
Betekent dat in jouw ogen hetzelfde als jouw antwoord?
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
"Je betoog haalt zichzelf onder uit. Wellicht," Ik zie jou dat nergens ontkennen. Dus kunnen we nu naar de conclusie dat je jezelf invalideert en de hele reacties gewoonweg afkeuren? Hartelijk dank voor de input. Ik denk dat we het hierbij kunnen laten.
paulus811
2 jaar geleden
Er staat toch nergens dat de IC's op dit moment worden uitgebreid? Vs heeft het over 'een volgende golf', dat kan nog wel een x aantal jaren duren. Waarom gaat de onvoorstelbare berg reacties hierboven uit van de (on)mogelijkheden nu? Alsof een volgende coronagolf aanstaande is... Ik kan me goed voorstellen dat men de ic capaciteit evalueert en wellicht aanpast op een toekomstige toeloop om wat voor reden dan ook. En ik blijf zeggen dat het niet onmogelijk is om uit te breiden mits de knip wordt getrokken, het vak aantrekkelijk(er) wordt gemaakt en er een goede planning komt om de uitbreiding te realiseren.
tinus1969
2 jaar geleden
@Pauls811 'Vs heeft het over 'een volgende golf', dat kan nog wel een x aantal jaren duren.'
Die kan er ook komende herfst al komen. Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat.
paulus811
2 jaar geleden
@Tinus1969, dat is waar maar het antwoord gaat uit van wat er nu wel of niet kan, zonder enige nuance.
LeonardN
2 jaar geleden
@paulus811 "Er staat toch nergens dat de IC's op dit moment worden uitgebreid?" De hele vraag staat in de tegenwoordige tijd geschreven dat geeft dus aan dat de vraag over het nu gaat. Vandaar dat de antwoorden en reactie ook over nu gaan.
Als het een vraag over de toekomst is zou deze zo geformuleerd moeten worden:
Zal de IC capaciteit uitgebreid worden in voorbereiding op een volgende golf? (we noemen dat toekomende tijd)
https://onzetaal.nl/taaladvies/werkwoordstijden/
Overigens zijn zulke vragen vaak niet goed te beantwoorden omdat de toekomst onzeker is.
Hoogstens kan men afweten van plannen. "Vs heeft het over 'een volgende golf', dat kan nog wel een x aantal jaren duren."
Dat kan, maar dan kan je je nog steeds afvragen of daar op dit moment al wat aan gedaan wordt. Lees ook de zin in de vraag: "Maar gebeurt dat ook daadwerkelijk?"
Iets wat in de toekomst gepland staat, gebeurt niet daadwerkelijk.
Nee.
Hoewel het mogelijk zin* zou hebben als je de IC-capaciteit uitbreidt (dus meer bedden geschikt zou maken, meer IC-personeel zou opleiden en meer IC-apparatuur zou kopen), wordt daar op dit moment geen geld geschikt voor gemaakt, dus hebben ziekenhuizen niet de prikkel om dit te doen.

*Voor het geval er wederom een golf komt, of er om andere reden(en) meer dan de huidige capaciteit nodig is.
Bron deze pagina reacties onder het antwoord:

Thecis:
Van wat ik uit ziekenhuizen terug hoor, zijn die plannen er op dit moment niet (althans, niet ten uitvoer) omdat het momenteel geen geld oplevert. Om dit goed te realiseren, moeten ook nieuwe afspraken met de zorgverzekeraars gemaakt worden, moeten mensen opgeleid worden en zal ook de staat hieraan moeten bijdragen om er zeker van te zijn dat er door de vele investeringen die hieraan gekoppeld zijn geen failliessementen<sic> gaan ontstaan.
Toegevoegd op 31 mei 2021 19:24: bron