Geven volwassenen COVID19 aan kinderen of andersom?

Laatst hadden we de discussie waarom leraren en begeleiders nog wel afstand van kinderen / leerlingen houden en kinderen onderling niet. Zelf was ik van mening dat wij het virus (ondanks kinderen geen klachten krijgen) wel door kunnen geven aan hun, maar mijn collega dacht dat zij het juist aan ons konden geven.

Los gezien dat het allemaal nog deels onbewezen is, wat is nu de constaring van het RIVM hierin? Geven wij het aan kinderen of zij aan ons?

3 jaar geleden
1.6K
tinus1969
3 jaar geleden
Eigenlijk is dat onvoldoende bekend. Er zijn redenen om aan te nemen dat kinderen minder besmettelijk zijn.

Antwoorden (1)

Kinderen geven COVID-19 minder snel aan volwassenen dan andersom.
RIVM-onderzoek naar de meldingen toont aan dat de verspreiding van COVID-19 vooral plaatsvindt tussen personen van ongeveer dezelfde leeftijd. Dit is op basis van gegevens van patiënten met klachten. Het gaat vooral om mensen tussen 40 en 80 jaar. Het komt minder vaak voor dat volwassenen kinderen besmetten. Als dat gebeurt, blijkt dat vooral in de thuissituatie te zijn. Patiënten onder de 20 jaar spelen een veel kleinere rol in de verspreiding dan volwassenen en ouderen.
Volwassenen spelen dus een grotere rol in de verspreiding van COVID-19 dan kinderen. We weten dat de overdracht van het virus van kinderen onderling of van kinderen naar volwassenen minder vaak voorkomt. Kinderen kunnen wel besmet raken door volwassenen.
Toegevoegd op 24 mei 2020 07:54: tekst
SimonV