Als een coronatest verlopen is geeft hij dan eerder een vals positieve of vals negatieve uitslag?

Test is ruim 1 jaar verlopen, ik begrijp dat je deze dan beter niet meer kan gebruiken omdat de uitslag niet betrouwbaar is. Maar is er een kant waar hij dan meer neigt of is dat om het even?

6 maanden geleden
crispy
6 maanden geleden
Je vraag suggereert dat een verlopen testset misschien toch indicatief gebruikt kan worden omdat de onbetrouwbaarheid altijd in één richting zou zitten.
Dat is een gevaarlijke denkrichting. Onbetrouwbaar is onbetrouwbaar, dus niet meer gebruiken.
Ik kan me overigens voorstellen dat dit per type test nog kan verschillen.
tinus1969
6 maanden geleden
Vals-negatief is waarschijnlijker omdat reagentia niet meer goed werken en dus niet meer reageren met virusdeeltjes. In extreme gevallen is dan ook het controle streepje niet meer aanwezig.

Antwoorden (1)

De coronatesten zitten op verschillende manieren verpakt. De teststrip zit in een plastic folie waar ook een laag aluminiumfolie in zit. Daardoor lijkt het een soort metalig plastic waar het in verpakt zit. Het laagje aluminium zorgt voor vertraging in het doorlaten van lucht en vocht. Het maakt het niet water of luchtdicht. Hetzelfde geldt voor de testvloeistof. Dat kleine kokertje (eigenlijk een klein eppendorfje) is plastic met een metalige afsluiting. Dit is ook niet waterdicht op termijn.

Oftewel, na verloop van tijd laat de verpakking gewoon waterdamp door. En water is voor dit soort zaken funest omdat het allerlei reacties aan gaat. Hierdoor is niet te zeggen of het positief of negatief bevordert (te willekeurig wat er gebeurd).

De teststrip zelf is ook niet helemaal stabiel. De test bestaat o.a. uit aan de strip gebonden antilichamen. Wanneer dit niet stabiel is (wanneer er degradatie plaats vindt), zullen er minder antilichamen bevestigd zijn. Dit zal er voor zorgen dat de test minder snel positief wordt.

Echter, meer vrije plekken (want geen antilichamen) of gedegradeerde antilichamen zorgen voor meer plekken voor aspecifieke bindingen. Anders gezegd, met een goede coating, wanneer een strip nog houdbaar is, zorgt de strip er voor dat er heel specifieke deeltjes worden vast gehouden (die zorgen ook voor de kleurverandering). Die specificiteit verdwijnt en dan weet je niet meer wat precies voor die kleurverandering zorgt. Wellicht dat heel normale deeltjes in het monster gaan zorgen voor die kleurverandering en dan krijg je ineens een boost in vals-positieve resultaten.

Er is veel variabiliteit in wat er mis kan gaan als een coronatest verlopen is, voornamelijk vocht en degradatie. Het is lastig om met zekerheid te zeggen welke kant het op gaat met de testen, maar zeer waarschijnlijk ga je meer vals-negatieve resultaten krijgen. Het is zeer aan te raden om verlopen coronatesten niet meer te gebruiken.
6 maanden geleden