Waarom is ebola nooit uitgegroeid tot een pandemie en het coronavirus wel?

In 2014 rukte ebola op. De ziekte was vele malen dodelijker dan corona en ook toen waren de zorgmedewerkers gekleed in een soort astronautachtige pakken om de patiënten te behandelen. Desondanks was het nooit uitgegroeid tot een pandemie. Waarom Corona wel?

3 jaar geleden
1.5K
kierkegaard47
3 jaar geleden
Mijn gok zou zijn dat één van de "succesfactoren" van Covid-19 is dat het ook besmettelijk kan zijn als mensen presymptomatisch zijn (nog geen symptomen hebben) of asymptomatisch zijn (geen symptomen hebben en ook niet ontwikkelen). Zou het pas besmettelijk zijn als iemand al flink koorts heeft en voortdurend hoest , dan was de epidemie veel beter beheersbaar geweest. Ik geloof dat dat bij Ebola dus het geval is, dat mensen pas besmettelijk worden als ze al symptomen hebben.

Het beste antwoord

Juist omdat Ebola zo dodelijk is, is één van de redenen dat het geen pandemie werd.
Het fnuikende van Corona (Covid-19/sars-cov2) is dat het zich tamelijk sluipend blijft verspreiden, waarbij het sommige mensen wel en andere niet ziek maakt. Juist de mensen die niet ziek worden, blijven het virus verspreiden. Bij ziektes als Ebola kun je (bijna) alle besmette personen identificeren; en doodzieke mensen stoppen met rondlopen en verspreiden.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Ik snap de logica niet: pest was ook zeer dodelijk en heeft wel tot pandemieën geleid.
tinus1969
3 jaar geleden
@SimonV: De pest kon zich in de middeleeuwen verspreiden, omdat er in eerste instantie helemaal geen goed begrip was dat dit een besmettelijke ziekte was, en welke maatregelen je dan moest nemen om verspreiding te stoppen. Ook de echte pest verspreid zich bovendien sluipend, via aymptomatisch ongedierte.
Pokken verspreidt zich herkenbaar, en de eerste quarantaines waren waarschijnlijk tegen de pokken.

Andere antwoorden (1)

Ebola is niet gemakkelijk overdraagbaar. Geïnfecteerde mensen verspreiden het virus pas als ze symptomen beginnen te vertonen, en zelfs dan is het virus moeilijk te krijgen omdat het door direct contact met de lichaamsvloeistof van een geïnfecteerde persoon wordt verspreid, zoals bloed, zweet en urine.
Daarnaast veroorzaakt Ebola vrij ernstige en identificeerbare symptomen, zoals koorts en vermoeidheid, gevolgd door braken en diarree. Niet alleen kunnen geïnfecteerde mensen het virus niet verspreiden totdat ze ziek zijn, maar zodra ze ziek worden, zijn de symptomen vrij duidelijk.
SimonV