Hoe komt het dat juist nu voornamelijk jongeren (20 - 40 jaar) besmet raken met Corona?

Bij het begin van de pandemie waren het voornamelijk ouderen die het kregen.
Jongeren waren ondervertegenwoordigd. Nu is het blijkbaar andersom.
Heeft dit te maken met het gedrag van jongeren dat is veranderd, of is het virus zodanig gemuteerd?

3 jaar geleden
1.2K
Amadea
3 jaar geleden
Nog een andere reden: eerst werd niet getest, nu wel. Mogelijk hadden in het begin evenveel jongeren het virus te pakken, maar werden ze niet zodanig ziek dat er actie op werd ondernomen.
Ritsuka
3 jaar geleden
Gedrag denk ik
SentWierda
3 jaar geleden
Veel ouderen en chronisch zieken trachten zich zo gedisciplineerd mogelijk te gedragen en daarom houden ze zich over het algemeen beter aan de RIVM-regels dan jongeren.
Miljoenen Nederlandse senioren en/of chronisch zieken mijden zoveel mogelijk contacten met niet-huisgenoten. Velen komen sinds circa 14 maart niet of nauwelijks de deur uit. En als ze naar de supermarkt gaan dan is het zo weinig mogelijk en het liefst voor 9 uur 's morgens.
Vraag aan roelp: wel eens om 7.30-08.00 uur 's morgens in een supermarkt geweest?
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Een grote reden is denk ik ook dat 3/4 van de jongeren zich nergens aan houden. Denk aan (Illegale) feesten en introductieweken. Allemaal lekker feestvieren en voor de rest nergens aan denken.
janjan
3 jaar geleden
Een besmetting is zoiets als poep aan je schoen. Even door nat gras en weg is het. Voor een actuele besmettingskaart van corona ga je naar https://eenvandaag.avrotros.nl/coronacrisis/coronacrisis-in-cijfers/kaart-besmettingen-per-gemeente/?fbclid=IwAR0VI104t2IGxBTED2wyF4O7dT-zCe4NZO5JWMPHM97OMqHXxbQHB6gOXmg Daar zie je of er doden door vallen en meer narigheid.

Antwoorden (1)

De eerste maanden van de pandemie werden in Nederland alleen mensen op COVID-19 getest als ze duidelijke symptomen hadden: hoesten, niezen, keelpijn én verhoging. De meeste mensen, die echt ziek werden (en mogelijk nu nog steeds kunnen worden van COVID-19) zijn ouderen. Met als gevolg, in de groep mensen die de eerste maanden zijn getest, zijn de ouderen meer vertegenwoordigd dan de jongeren.
Omdat men in het begin er ook vanuit ging, dat als je geen symptomen hebt je ook niet besmettelijk bent, zijn de regels voor de jongeren meer versoepeld, mede omdat niet veel jongeren ziek leken te worden van het COVID-19 virus.
Nu blijken mensen, die wel besmet zijn maar geen symptomen hebben, het virus toch te kunnen verspreiden. Dat maakt het nog belangrijker dat iedereen afstand van elkaar probeert te houden. Maar de 1,5 meter-regel is afgeschaft voor jongeren als ze onder elkaar zijn.
Dit heeft tot gevolg dat jongeren nu veel meer contacten hebben, dichter bij elkaar komen, dan de oudere generaties. En zo verspreiden zij het virus onder elkaar, maar de meesten worden er niet ziek van.
En aangezien het testen nu op veel grotere schaal gebeurt, iedereen kan een test aanvragen bij de GGD als hij/zij (lichte) verkoudheidsklachten heeft, worden nu meer jongeren positief getest. Maar omdat jongeren zich ook moeilijker aan de 1,5 meter afstand lijken te kunnen houden, lopen zij ook meer kans op besmet te raken.