Hoe lang blijf het virus op het handvat van een winkelwagen zitten?

Sinds deze week moet ik verplicht een winkelwagen in de supermarkt gebruiken. Dat is degene die net gebruikt is door mijn voorganger. Is dat gevaarlijk voor mij en voor de volgende klant?

4 jaar geleden
2.1K
crispy
4 jaar geleden
Als je handschoenen aan doet is dat geen probleem. Of je hebt een desinfecterend doekje bij je waarmee je het handvat schoon maakt.
Bedenk overigens wel: alles wat je in de winkel beetpakt is daar door iemand neergezet. Niets is steriel, alles kan besmet zijn. Het winkelwagentje is dan alleen nog maar het begin.
Antoni
4 jaar geleden
Ieder winkelwagentje wordt door een medewerker schoongemaakt voor het aan een nieuwe klant wordt gegeven. Het staat je echter vrij om zo'n winkelwagentje zelf ook nog te desinfecteren, mocht je dat nodig vinden. Het lijkt mij overigens niet iets om je erge zorgen over te maken, want wat crispy aangeeft in zijn reactie is ook waar: alles in de winkel is eerder aangeraakt door anderen: alles kan besmet zijn. Het winkelwagentje is dan alleen nog maar het begin.
paulos
4 jaar geleden
Er zou eigenlijk UV-C verlichting in supermarkten moeten komen. Dit is overigens wel de reden waarom alles buiten China niet afvlakt. Chinezen snappen dit.
ronron1212
4 jaar geleden
@paulos Maar doordat dit licht zo veel invloed heeft op organische materialen, is het ook gevaarlijk voor mensen. De straling is kankerverwekkend en als je ogen eraan blootgesteld worden, loop je risico op grijze staar, waardoor je zicht vermindert.
paulos
4 jaar geleden
@RonRon1212 Bedankt, wist ik niet.

Antwoorden (2)

Het kan er wel langer dan een dag op blijven zitten. Al overleven er wel steeds minder in de loop van de tijd.
Bij sommige supermarkten wordt elk wagentje eerst gereinigd alvorens het weer vrijgegeven wordt.
SimonV
4 jaar geleden
Duitse onderzoekers hebben Corrona-virussen bekeken op diverse oppervakken en bepaald, dat ze tot 9 dagen kunnen overleven. Als je de winkelwagentjes dus niet vertrouwt zou ik handschoenen aandoen tijdens het winkelen.
Een andere optie is om een sjaal om het handvat te wikkelen, zodat je wel met schone handen blijft rijden, maar toch je boodschappen schoon in je tas krijgt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Boodschappen zijn niet schoon.
Deze zijn door anderen aangeraakt dus bij thuiskomst eerst je handen wassen en vervolgens alles schoonmaken wat je net gekocht hebt.
Afnemen met een desïnfecterend doekje of met een spray zoals bv Dettol.