Werkt het coronavaccin gelijk?

Stel, je krijgt de vaccinatie toegediend van Janssen: da's 1 prik. Werkt de dosis dan meteen in en ben je per direct beschermd of heeft dit tijd nodig om 'in te werken'?

3 jaar geleden
1.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Twee weken dan ben je beschermd.

Antwoorden (1)

Nee. Eén tot twee weken na vaccinatie is 60-90% van de mensen beschermd tegen corona. Dus niet iedereen is beschermd. De kans dat je na twee vaccinaties corona krijgt is erg klein, maar niet nul. Daarom gelden voor gevaccineerde mensen voorlopig dezelfde algemene coronaregels als voor mensen die niet gevaccineerd zijn.
Na de eerste vaccinatie kan je nog corona krijgen omdat je afweer tegen het virus nog niet helemaal is opgebouwd. Na de tweede vaccinatie is de kans om ziek te worden veel kleiner omdat je beter beschermd bent. Het is daarom belangrijk om ook de tweede vaccinatie te halen.
.
Het coronavaccin van Janssen bestaat uit één prik. De bescherming tegen het coronavirus begint ongeveer 14 dagen na deze prik.
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
De bescherming van Janssen begint na ongeveer 14 dagen, aldus het citaat. Vanaf wanneer is de bescherming optimaal?
Bij alle vaccinatiepropducenten is de bescherming verschillend. Bij Pfizer is de bescherming na de eerste prik na drie weken voltooid. Na minimaal drie en maximaal zes weken volgt de tweede prik. De bescherming na de tweede prik is na een week voltooid. Dus vanaf vaccinatie tot en met bescherming duurt minimaal vier weken en maximaal zeven weken.
Bron: website CBG.