Hoe lang zou een absolute lockdown moeten duren om het virus te laten verdwijnen?

Als dat 2 weken is, kun je dan niet beter 2 weken een wereldwijde absolute lockdown gaan doen? Dan ben je er wel in 2 weken van af in plaats van 2 jaar, dat lijkt me veel goedkoper afgezien van het feit dat het onmogelijk is maar ik vroeg het me af. Sommige mensen liggen een maand op de IC, zijn ze na 3 of 4 weken nog steeds besmettelijk? Of is het met 2 weken gedaan met corona?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
crispy
3 jaar geleden
Het virus verdwijnt niet, ook niet met een absolute lockdown. Er blijven altijd mensen of dieren besmet die buiten de lockdown vallen.
Nog afgezien daarvan, het is onmogelijk om een absolute lockdown te bewerkstelligen. In een goed georganiseerd land als Nederland zou je een beetje in de buurt kunnen komen, maar in veel andere landen is het middel erger dan de kwaal: dan gaan er tientallen procenten van de bevolking dood door de lockdown (geen voedsel, geen drinken, andere besmettingen omdat men in te kleine ruimte zit). En vele mensen hebben geen woning waar ze binnen kunnen blijven...

Antwoorden (2)

Een absolute lockdown zal je vol moeten houden tot er een medicijn is tegen het virus.
Het virus kan overleven in de wereld om ons heen, zolang het maar niet uitdroogt. Zodra het weer in contact komt met een levend wezen en binnen kan dringen in een passende cel, kan het zich weer gaan vermeerderen en verspreiden.
Dus alleen een lockdown, zonder bescherming daarna, helpt niet om het virus volledig te laten verdwijnen.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Het virus overleeft buiten het lichaam maximaal enkele dagen; in de praktijk waarschijnlijk veel korter.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
... en in het lichaam wordt het virus bestreden door ons afweer systeem.
De 2 weken quarantaine zijn dan ook alleen voldoende voor mensen die géén ziekteverschijnselen vertonen. Zieke mensen moeten in quarantaine tot zij weer gezond zijn.
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Vergeet niet, dat dit virus niet alleen heerst onder mensen. Ook dieren zijn ermee besmet. Het wordt overgedragen van dier op mens en van mens op dier. Dus na een absolute lockdown hoef je maar in de buurt te komen van een besmet dier, en je kan weer worden besmet.
Een perfecte lockdown vancirca 3-4 weken zou in theorie het virus uitroeien. Voorwaarde is dan, dat niemand contact met elkaar heeft, zodat niemand een ander kan besmetten. Dat isinde praktijk onmogelijk.