Hebben mensen met bloedgroep O minder kans op corona?

Ik heb vernomen dat mensen met bloedgroep O vaker negatief testen op corona. Klopt het dat zij minder vatbaar voor het virus zijn? Zo ja, hoe zit dat dan?

2 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (1)

Dat is nog niet duidelijk.
Acht onafhankelijke studies over verschillende werelddelen vonden:
• een hogere kans op infectie met het SARS-CoV-2-virus bij mensen met bloedgroep A;
• een lagere kans bij mensen met bloedgroep O.
Toch moeten we enkele kanttekeningen maken bij die resultaten:
• Bij observationele studies als deze is het heel moeilijk om een oorzakelijk verband vast te stellen. Niet alle studies houden rekening met andere factoren die de resultaten kunnen beïnvloeden.
• De controlegroep moet representatief zijn voor de algemene bevolking, maar in drie studies was dat niet het geval:
o Die studies gebruikten de gegevens van bloeddonoren. In die groep zitten over het algemeen meer mensen met bloedgroep O dan in de algemene bevolking.
o Mensen met bloedgroep O worden specifiek uitgenodigd in bloeddonatiecampagnes omdat ze universele donoren zijn.
o Als er meer mensen met bloedgroep O in de controlegroep zitten, dan is het niet verwonderlijk dat er minder mensen met bloedgroep O bij de patiënten lijken te zijn.

We kunnen dus niet zomaar vertrouwen op deze studieresultaten. Mogelijk bestaat het verband zelfs helemaal niet.
.
Volgens een recent onderzoek van oktober 2021 kan bloedgroep O meer bescherming bieden tegen infectie. Onderzoekers vergeleken de Deense gezondheidsregistratiegegevens van meer dan 473.000 personen die op COVID-19 waren getest met gegevens van een controlegroep van meer dan 2,2 miljoen mensen uit de algemene bevolking. Onder de COVID-19-positieven vonden ze minder mensen met bloedgroep O en meer mensen met A-, B- en AB-types.

Dat mensen met bloedgroep A een hogere kans op infectie hebben, kan liggen aan het feit dat ze meer specifieke koolhydraatsuikers op het oppervlak van rode bloedcellen, N-acetylgalactosamine, hebben. Hierdoor krijgen ziekteverwekkers meer kans om in contact te komen met deze cellen.
SimonV
2 jaar geleden
jc54
2 jaar geleden
@SimonV; die term universele bloeddonoren geldt alleen voor O negatief, dus niet voor O positief.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
De gebruikte bron is inmiddels meer dan een jaar oud (september 2020). Een nieuwere meta-analyse van 21 studies, gepubliceerd in mei 2021, vond zwak bewijs dat mensen met bloedgroep O iets minder vaak (14-25% minder) besmet raken met het coronavirus (SARS-CoV-2) dan mensen uit de andere bloedgroepen. Bij besmette mensen werd geen verschil gedetecteerd in de ernst van de ziekte (COVID-19) tussen verschillende bloedgroepen. Bron: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34059188/
SimonV
2 jaar geleden
Bedankt. Aangevuld.