Hoe wordt verschil in uitgaven door zzp-ers opgelost als zij financiële steun nodig hebben?

Stel: zzp-er A verdient ongeveer evenveel als zzp-er B en ze hebben ook ongeveer dezelfde kosten. zzp-er A spaart niet en heeft financiële steun van de overheid nodig. zzp-er B spaart wel en kan het voorlopig volhouden. Krijgen ze toch evenveel steun of krijgt alleen zzp-er A dit?

4 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

In principe kunnen beide ZZP-ers evenveel steun krijgen. De kosten zijn ook hetzelfde. Echter, de overheid heeft een dringend beroep gedaan aan de mensen om alleen steun te vragen op het moment dat ze het nodig hebben. Er wordt dus in feite aan ZZP-er B gevraagd geen steun te vragen aangezien deze het niet nodig heeft.

Hier komt ook meteen het oneerlijke gevoel naar boven. Dit speelt zelfs op internationaal niveau! Waarom zou de een wel steun moeten krijgen en de ander niet, waarom moet ZZP-er B zijn reserves aanspreken? ZZP-er A had net zoveel reserves kunnen opbouwen als die in het verleden meer verstandige keuzes had gemaakt (er van uit gaande dat er niet gespaard is vanwege laksheid / mismanagement). Dezelfde discussie zie je nu met de zuidelijke Europese landen overigens. Is nagenoeg hetzelfde (Waarom zouden we hen steun geven als zij jarenlang meer hebben uitgegeven dan ze binnen hadden gekregen).

Bottomline, zowel ZZP-er A als B kunnen steun aanvragen. Waarschijnlijk krijgen ze het ook allebei, maar de overheid heeft een moreel appèl gedaan op degene die het niet nodig hebben om het niet aan te vragen.
4 jaar geleden
Rutge
4 jaar geleden
bedankt voor je verhelderende antwoord!