Hoeveel kost een coronatest?

Ik heb begrepen dat een coronatest gratis is wanneer je je laat testen bij klachten. Heb je daarentegen geen klachten en laat je je wel testen, dan mag je zelf voor de kosten opdraaien. Hoeveel kost een coronatest je dan? En wanneer ontvang je daarvan de rekening? Sinds er genoeg testen beschikbaar zijn, zou ik me namelijk graag willen testen uit nieuwsgierigheid (ik heb geen klachten).

3 jaar geleden
1.3K
ronron1212
3 jaar geleden
Eigen risico is wat je moet betalen dus in beide gevallen betaal je. Maar de corona test is gratis. Je laten testen zonder klachten is zinloos.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Sorry hoor, maar wat onzinnig om je te laten testen uit nieuwsgierigheid! Er zijn dan wel genoeg testen beschikbaar, maar ik vind (mijn persoonlijke mening) nieuwsgierigheid niet echt een goede "reden" om de gezondheidszorg / testcapaciteit extra te belasten - in de tijd die jij inneemt in een teststraat en in het labonderzoek kan iemand anders worden geholpen die mogelijk wel besmet is, en die zich moet laten testen voor zij / hij weer aan het werk kan, naar buiten kan, of iets anders nuttigs doen.

Het beste antwoord

Gemiddeld kost de afname van een coronatest tussen de 100 en 150 euro. Sommigen partijen bieden ook de antistoffentest te koop aan. Die test kost ongeveer 50 euro.

Mensen die naar voren komen in het bron- en contactonderzoek van de GGD of die een waarschuwing hebben gekregen via de CoronaMelder-app, kunnen zich nu ook zonder klachten gratis laten testen op het coronavirus bij de GGD.
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

1. Een coronatest bij de GGD kost niets; ook geen eigen risico. Iedereen met klachten kan sinds 1 juni gratis laten testen bij de GGD. Neem rechtstreeks contact op met de GGD (tel. 0800-1202); ga niet langs bij de huisarts. Bel bij ernstige klachten met de huisarts.
2. Ook een test via de werkgever kost niets; ook geen eigen risico.
3. Daarnaast zijn er vele commerciële partijen die corona(snel)tests afnemen. Daar moet wel voor worden betaald. De bedragen zijn zeer gevarieerd.
Testen zonder dat er klachten zijn wordt afgeraden. Het heeft namelijk geen zin om te testen als er geen klachten zijn.
Bron: Zorgkiezer. Website: www.zorgkiezer.nl
Pagina: Hoeveel kost een coronatest?