Als virussen altijd al muteerden, waarom is de mutatie van het coronavirus dan zo gevaarlijk?

Biologie heeft ons geleerd dat vriussen en bacteriën altijd al muteerden. Vanwaar de ophef over de mutatie van het coronavirus?

3 jaar geleden
1.2K
TurfGraver
3 jaar geleden
Omdat deze mutatie tot gevolg heeft dat de virus zich makkelijker kan versprijden.

Antwoorden (1)

Het coronavirus is niet zomaar een virus, zoals je gemerkt hebt. Men is bang voor een gevaarlijke mutatie, omdat:
- deze mutatie besmettelijker of dodelijker zou kunnen zijn
- het vaccin niet meer zou werken op een mutatie. Die kans is echter klein. Enkele mutaties hebben gevolgen gehad voor het spike-eiwit waarmee het virus zich toegang tot lichaamscellen verschaft. Bijna alle vaccins, en in ieder geval degene die nu (bijna) ingezet worden, zijn gericht op dat eiwit. De vaccins leren het immuunsysteem antistoffen te maken die het spike-eiwit blokkeren. Die antistoffen passen misschien iets minder goed op het veranderde spike-eiwit en zouden dus iets minder effectief kunnen zijn. Deskundigen verwachten niet dat dit effect groot is. Bovendien stimuleren de meeste vaccins ook andere aspecten van het immuunsysteem. Zoals de T-cellen die geïnfecteerde cellen aanvallen. Die hebben minder last van de mutaties.
Daarnaast kan er zeer snel een aangepast vaccin ontwikkeld worden als een vaccin door een mutatie minder goed mocht werken.
SimonV