Mag ik min. 1X per week het traject Nieuwpoort-Izegem-Nieuwpoort blijven afleggen of riskeren wij een boete?

Mijn echtgenote en ikzelf zijn beiden 70+, mijn schoonmoeder wordt 95 en is sedert 7 weken opgenomen in de kliniek te Izegem. Schoonmoeder is bedlegerig en voor 100% op alle mogelijke hulp aangewezen. Minimum 1x per week gingen we aanvankelijk op bezoek, nu moeten we ons beperken tot het ophalen van de vuile was, en het afgeven van de propere was, en dit aan de balie van de kliniek. Mijn vraag: kunnen we dat blijven doen, de wekelijkse reis met de auto naar Izegem en terug , ik dacht dat mijn schoonmoeder wel hulp nodig heeft. Riskeren wij geen gasboete of dergelijke ? In het ziekenhuis is er geen wasserij voor kleding van de patiënten;

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
4 jaar geleden
Daar staan geen boetes op.
Ga gerust uw gang.

Antwoorden (1)

Natuurlijk mag dit.

In België is de lockdown momenteel iets strenger dan bijvoorbeeld in Nederland.
Maar in België mag u gewoon de straat op om iets te gaan doen dat essentieel is.
Aangezien de was toch gedaan moet worden, mag u deze gewoon blijven ophalen en weer brengen.
Waarschijnlijk (zoals ik het lees in uw vraag) mag u daarbij uw schoonmoeder niet bezoeken. Logisch en momenteel hebben de meeste ziekenhuizen, instellingen etc een bezoekverbod. Dit geldt in België en ook op veel plaatsen in Nederland. Deze groep is zeer kwetsbaar.

Verder reist u met eigen vervoer en eigen partner. In België is dat sowieso toegestaan.
U mag zelfs met uw partner een stukje gaan wandelen.

Ik zal een recente link toevoegen.
Hier kunt u ook in klikken voor gerichte vragen.
Bij deze vragen staat zelfs een antwoord op het gebruiken van een openbare wasserij.

Succes met de situatie.
Blijf de regels goed volgen.
En bij thuiskomst: goed de handen wassen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/13/coronavirus-antwoord-op-uw-vragen/
Eigenlijk is het punt 7.
Punt 7 sociaal contact.
Toegevoegd op 18 maart 2020 19:30: tekst