Hoe groot is de kans dat je door speeksel besmet raakt met het coronavirus?

Een coronapatiënt kan iemand anders besmetten door te niezen en/of te hoesten. Maar als iemand een drager is en dus niet niest en hoest, kan je dan alsnog besmet raken door het delen van bijvoorbeeld borden of bestek? Ik had begrepen dat de virusconcentratie in speeksel een stuk lager zou zijn en de kans dat je hierdoor besmet raakt, in veel mindere mate aanwezig is.

3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Het virus verspreidt zich via speeksel en slijmdruppeltjes. De kans dat je besmet raakt door 'vers' speeksel is dus zeer groot.
De kans dat je besmet raakt door het aanraken van voorwerpen als borden en bestek is echter nihil: er zijn hier geen gevallen van bekend. Hierbij dient wel een slag om de arm gehouden worden: niet bekend is hoe besmettelijk de Engelse mutatie wat dit betreft is.

Ook zonder symptomen is de kans op besmetting zeer klein. Een bemoedigende meta-analyse in artsenblad Annals of Internal Medicine keek eens naar 1.400 nauwe contacten van geïnfecteerden zonder symptomen. Slechts acht waren besmet geraakt. Een trefkans net iets hoger dan een half procent.
Toegevoegd op 21 januari 2021 15:09: bron
SimonV