Hoe lang blijft corona op producten zitten?

Stel, iemand in de winkel heeft producten aangeraakt en heeft corona
Bijvoorbeeld dat het op de handen van de caissière zit.
Kan ik dan na het betalen meteen rustig uit dat blikje drinken? Of "leeft" de corona dan nog op het blik, dat ik het aan mijn mond krijg en zo.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (1)

Er zijn aanwijzingen dat het virus vier uur op koper en 24 uur op karton en twee tot drie dagen op plastic en roestvrij staal kan leven. Maar dit zijn nog niet officieel gepubliceerde data.
Over het algemeen wordt gedacht dat het coronavirus een aantal uur, en onder gunstige omstandigheden zelfs een aantal dagen, kan overleven buiten het lichaam. En dat kan eigenlijk op alle voorwerpen.
Dat is wel onder de meest gunstige omstandigheden, zoals een lage temperatuur en gemiddelde luchtvochtigheid.

Je kunt ziek worden als je met besmette handen direct je gezicht aanraakt. Na het betalen van het blikje en verlaten van de supermarkt, moet je eerst je handen wassen met warm water en zeep, is het advies.
Na het handen wassen zou ik voor de zekerheid het blikje eerst leegschenken in een glas of het schoonmaken.
SimonV
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Dat laatste geldt eigenlijk ook zonder corona. Een stewardess vertelde me ooit dat het eigenlijk verboden is om in een vliegtuig blikjes te geven zonder glas. Als reden gaf ze aan dat tijdens opslag van de blikjes er knaagdieren overheen kunnen lopen met alle gevolgen van dien. Sinds dat advies drink ik nooit meer direct uit een blikje...