Hoe is het verloop van de ziekte als gevolg van het Corona virus? Zijn er patienten genezen?

Ik weet dat er 2-3% van de besmette patiënten zijn overleden. Maar ik hoor nergens hoe lang het duurt voordat je weer beter bent als je niet overlijdt. En als je beter bent, ben je dan daarna immuun voor deze ziekte?

4 jaar geleden
26.3K
VraagAntwoord66
4 jaar geleden
Op deze site: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6 kun je de cijfers zien.
crispy
4 jaar geleden
Oh, dat is interessant, daar staan ook de aantallen van herstelde patiënten. Dat zijn er alleen nog niet zo heel veel...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Dragers van het virus hebben over het algemeen longklachten. Daarnaast hebben ze vaak hoge koorts. Van de eerste 99 sinds 1 januari onderzochte patiënten in Wuhan had driekwart ontstoken longen, ontdekten onderzoekers op scans. Van die groep waren er op 25 januari 11 overleden en 31 naar huis gestuurd. 57 patiënten lagen nog in het ziekenhuis. De symptomen bij deze Wuhanezen: vooral koorts (83 procent), hoesten (82 procent), kortademigheid (31 procent), spierpijn (11 procent), verwardheid (9 procent), hoofdpijn (8 procent), keelpijn (5 procent). Van alle bij instanties bekende patiënten met het nieuwe coronavirus heeft ongeveer een kwart ernstige tot zeer ernstige klachten. Hoe dodelijk is het coronavirus? Op dit moment is dat nog lastig te zeggen. In totaal zijn er circa 45.000 mensen besmet geraakt en 1.118 personen overleden. Het virus lijkt daarmee niet veel dodelijker dan de jaarlijkse griep in Nederland. De cijfers veranderen echter ieder uur en veel informatie over het virus is er nog niet. Vorige week meldde de gezondheidscommissie in China dat het coronavirus het sarsvirus inmiddels voorbij is geschoten. Fabels en feiten Zoals bij iedere uitbraak van een infectieziekte doen er binnen de kortste keren de wildste verhalen de ronde. Dat is bij het nieuwe coronavirus niet anders. Zo dragen in risicogebieden veel mensen een mondkapje. Volgens het RIVM werken alleen mondkapjes die zich goed sluiten over neus en mond. Daarnaast moeten de maskers regelmatig gewisseld worden, iets wat in de dagelijkse praktijk bijna onmogelijk blijkt. Ook ging er een wild gerucht dat het virus zich zou verspreiden via pakketjes die vanuit China worden verstuurd. Tot nu toe is er geen reden om aan te nemen dat coronavirussen zich zo kunnen verspreiden. Andere coronavirussen verspreiden zich ook niet op deze manier en tot nu toe heeft nog niets uitgewezen dat dit nieuwe coronavirus zich wel via karton of verpakkingsmateriaal kan verspreiden.

Het beste antwoord

Je vraagt hoelang het duurt voordat je weer beter bent als je niet overlijdt. In feite weet men dat nog niet. Schattingen lopen uiteen van negen tot dertig dagen. Niet iedereen heeft evenveel last van de ziekte.

De Chinese definitie van herstel is een aantal dagen zonder koorts. Dat is echter geen zekere manier om te bepalen of iemand is hersteld van het coronavirus, omdat afwezigheid van koorts niet alles zegt.

Daarnaast kan het coronavirus de lagere luchtwegen van mensen beschadigen, hetgeen ernstige gevolgen heeft, zelfs nadat een patiënt beter is verklaard. Het duurt meestal minstens zes maanden voordat patiënten daarvan goed herstellen.
.
Immuun word je niet. Je kunt de ziekte opnieuw krijgen.
Toegevoegd op 13 februari 2020 11:34: tekst
SimonV
4 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vooral ziekte, oude en zwakke mensen gaan echt dood aan de ziekte, het is eigenlijk gewoon een nieuwe griep die zich snel verspreidt.

Na ongeveer 2 weken quarantaine ben je weer gezond en imuum voor het virus.
Zieke*
Toegevoegd op 12 februari 2020 18:34: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
crispy
4 jaar geleden
De twee weken quarantaine is alleen de tijd om te bepalen of je geïnfecteerd bent, niet om weer te genezen.
Sommige mensen merken er weinig van, sommigen belanden op de IC met daarna een herstel van weken, maanden of langer en dan is er een grote groep die er behoorlijk wat weken flink ziek van is, met steeds terugkerende klachten die wel twee maanden of langer kunnen aanhouden.