Wat is normaal met bloeding bij een stopweek?

Ik stop zaterdag avond met de pil en ben zondagavond begonnen met bloeden, is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.9K
Ritsuka
4 jaar geleden
Het gebeurt bij jou, dan is het dus mogelijk

Antwoorden (1)

Tijdens de stopweek wordt een bepaald aantal dagen geen pil geslikt en komen er dus even geen hormonen vanuit de pil in je lichaam. Daardoor zal er een zogenoemde onttrekkingsbloeding plaatsvinden. Deze bloeding is wat lichter en korter dan een normale menstruatie. Dit komt doordat er maar een klein gedeelte baarmoederslijmvlies hoeft te worden afgescheiden. Zónder anticonceptiepil daalt het oestrogeen en progestageen tien tot veertien dagen na de eisprong. Daarna gooit de baarmoeder het slijmvlies eruit, zodat weer nieuwe kan ontstaan. Dan begint de menstruatie.

Maar als je de pil slikt wordt het baarmoederslijmvlies maar voor een klein gedeelte opgebouwd en blijft het niet doorgroeien. Doordat de hormoonspiegels dalen krijg je na het stoppen een kunstmatige onttrekkingsbloeding. Gemiddeld begint die rond de derde dag van de pauzeweek. Maar bij 1,28% van de pilsliksters begint de bloeding al na 1 dag, terwijl het bij eenzelfde percentage pas na 6 dagen start.

Geen van hen is daarin niet normaal, want ieder vrouwenlichaam reageert anders op de toediening en stopzetting van hormonen, en het verschilt ook nog welke samenstelling van anticonceptiepil je slikt. Het zijn niet de hormonen van jouw eigen lichaam maar juist het ontbreken van de kunstmatige hormonen in de pil die de bloeding veroorzaken. Feitelijk is het helemaal niet nodig om elke maand een pauzeweek te houden...