Kan ik beginnen met de pil op een ander moment dan mijn eerste menstruatiedag?

Ik ga voor het eerst de pik gebruiken. Ik vroeg me af of het ook op een ander moment geslikt kan worden. Dus bijvoorbeeld 2 weken na mijn ongesteldheid, of een ander moment ná mijn menstruatie. Ik weet dat dit ervoor zorgt dat ik niet beschermt ben voor zwangerschap, maar ben ik dan wel beschermt tegen menstruatie? Dus krijg ik dan geen bloedingen?

Ik ben op dit moment ongesteld en ga binnekort op vakantie, maar ik heb dus elke maand een onregelmatige ongesteldheid. Het is nu de 26e en volgende maand word ik waarschijnlijk de 20e of misschien de 30e ongesteld. Het verschilt bij mij dus per maand. Ik ga op 16 aug op vakantie en wil dan geen menstruatie hebben.

Dus hierom was ik benieuwd of ik het ook op een ander moment kan slikken.

Bedankt!

Toegevoegd na 2 minuten:
Edit: pil*

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
17.2K
Erna55
6 jaar geleden
Heb je dit met de huisarts besproken ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee! Is niet besproken met de huisarts. Ze vertelde wel dat ik door mog slikken, maar lees in de bijsluiter dat het eventueel bloedingen kan veroorzaken. En zit daar helaas niet op te wachten tijdens de vakantie. Ik zal morgen wel de huisarts even bellen.

Antwoorden (1)

Je kunt inderdaad ook op een ander moment in je cyclus beginnen met de pil. Zoals je zelf al aangeeft, ben je dan de eerste zeven dagen niet beschermd tegen zwangerschap. Maar wat je menstruatie doet, dat is niet zo goed te zeggen. Soms hebben vrouwen in het begin nog wat onregelmatig bloedverlies, zeker bij de eerste strip. De kans bestaat inderdaad dat je geen bloeding krijgt tot aan de stopweek, maar helemaal zeker is dat niet. Bedenk ook dat je met name in de eerste weken last kunt hebben van bijwerkingen zoals pijnlijke borsten of misselijkheid. Overleg even met je huisarts als je wilt weten wat voor jou op dit moment de beste manier is om te voorkomen dat je in je vakantie ongesteld wordt. Twee à drie weken vantevoren beginnen met de pil geeft je in elk geval nog wat ruimte om bij vervelende bijwerkingen nog advies te kunnen vragen aan je huisarts, dus wat dat betreft is het allicht het proberen waard.