Maken 3 anticonceptiepillen op een dag je onveilig?

Om het kort te houden: ik heb per ongeluk (week 2 pilstrip) op 1 dag 3 pillen ingenomen. Dit komt doordat ik dacht dat ik mijn pil de avond ervoor vergeten was dus de "vergeten pil" innam, dit herhaalde ik omdat ik vergeten was dat ik die pil had ingenomen, en mijn standaard pil s avonds.

Ik vraag me af of ik nog veilig ben. Ik neem nu als maatregel: een hele pilstrip slikken, in mijn stopweek een spiraal zetten. En condoomgebruik. De dokter vertelde mij dat het een MAP kan zijn, vandaar de hele pilstrip. Doe ik het zo goed?

Nog een vraag: als je maagzuur hebt en dat binnenhoud, hoef je toch geen extra pil te nemen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (1)

In een anticonceptiepil zitten hormonen, dus daar heb je er nu vrij veel van binnen gekregen. Dat kan in principe geen kwaad voor een keertje (de morning after pil heeft een nog veel hogere dosis), maar het is gevaarlijk om er nu van uit te gaan dat je nog net zo goed beschermd bent tegen een zwangerschap. Hormonen werken namelijk ingewikkeld genoeg om dit niet zomaar te kunnen voorspellen, en naar gebruik op deze manier is niet genoeg onderzoek gedaan om hier iets over te kunnen zeggen. Je zegt dat je een condoom gebruikt, en dat zou ook mijn advies zijn. Dat is natuurlijk altijd goed, maar dat zou ik nu zeker doen om de komende tijd te overbruggen. Hoe lang dit "nodig" is durf ik niet te zeggen, maar liever te lang dan te kort, het kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Had ik hierdoor toch een MAP moeten nemen? Doordat ik misschien nu door die 3 pillen onveilig ben, en ik afgelopen zaterdag onveilig seks heb gehad?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De huisarts kan adviseren, in het geval van een hevige doorbraakbloeding, om 2 pillen te slikken. In zekere zin zal het dus niet kwaad kunnen om extra pillen te slikken. Gezien de hoeveelheid tijd die je tussen je 1e 'vergeten' pil van de dag daarvoor en de 2 anderen hebt zitten lijkt het mij geen probleem.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je één dag de pil bent vergeten neem je de vergeten pil alsnog in (wat je hebt gedaan + 1 extra + de huidige pil), maakt 3 pillen. Als je dat hebt ontdekt NA 24 uur dan neem je 2 pillen tegelijk in. https://www.thuisarts.nl/anticonceptiepil/ik-ben-pil-vergeten