Kan ik het tijdstip van inname bij de minipil veranderen?

Ik slik de minipil elke dag vast om 14.30uur,maar door verandering en weer aan het werk gaan wil ik dit veranderen naar de avond.Kan dit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Naar wat ik over de minipil heb gelezen op https://gezond.be/minipil-voordelen-nadelen-merken-hoe-gebruiken/ is het 't verstandigst om dan een week lang gebruik te maken van een condoom, omdat deze anticonceptiepil alleen betrouwbaar is als je die elke dag op hetzelfde tijdstip slikt.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Bij dit soort medicijnen gaat het om het hebben van een bepaalde spiegel / concentratie in het bloed. Als je het tijdstip van inname wil veranderen kan dat mits je het zeer langzaam doet (bijv elke dag 5 minuten verschil met vorige dag). Het duurt even maar je kan het gewoon aanpassen met wat geduld.
Amadea
3 jaar geleden
Dat lijkt mij alleen voor elkaar te krijgen als morgenavond bekend gemaakt wordt dat er een strenge lockdown komt en je alleen thuis mag werken. Dan kun je elke dag de wekker laten afgaan als je een pil moet slikken. Het gebruik van een condoom wanneer je intiem verkeer hebt lijkt mij vele malen eenvoudiger.
Thecis
3 jaar geleden
@Amadea
De vraag gaat over hoe je het tijdstip kan veranderen. Of een andere methode gemakkelijker is, is geen reden dat mijn methode invalide is. Ik geef ook de onderbouwing er bij waarom het zo is. Maar als je elke dag op dezelfde tijd een pil inneemt, moet je ook wellicht een wekker zetten. En daar is heus geen voldoen voor nodig. Hoogstens een glas water en dus eventueel een wekker. Nog eenvoudiger is zelfs gewoon het tijdstip veranderen en 1 a 2 weken geen gemeenschap te hebben. Heb je het ook in 1x getackeld en hoef je zelfs niet aan die condooms te denken.