Is een bloeding tijdens de stopweek een indicatie dat je niet zwanger bent?

Worden vaak wisselende berichten over geplaats. De een zegt nee het is artificieel dus je kan er niet van uitgaan. De ander zegt als je zwanger zou zijn is komt die dip in hormonen niet vanwege de hormonen die worden aangemaakt tijdens zwangerschap en zal dus geen ontrekkingsbloeding ontstaan.
De bijsluiter geeft hierover niet echt meer info, hierin staat bij 2x een stopweek zonder bloeding? Dan een test doen, maar in hoeverre dit dan acuraat is.

Er zijn altijd natuurlijk uitzonderingen op de regel maar wat is theoretisch waar?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

Nee. Er zijn genoeg blogs van (jonge) vrouwen te lezen die elke stopweek een bloeding kregen en toch zwanger bleken te zijn. Sommigen kwamen daar pas zelfs achter toen ze wegens hevige buikpijn medische hulp zochten en daar te horen kregen dat ze aan het bevallen waren.

De onttrekkingsbloeding is namelijk geen menstruatie, dus kan je daardoor geen zekerheid hebben niet zwanger te zijn. De bloeding ontstaat niet door opbouw van baarmoederslijmvlies, maar door hormoononttrekking.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar als je zwanger zou zijn zou er toch een verhoging in die hormonen komen waardoor er geen hormoonontrekking is. En blogs van persoonlijke ervaring staat niet hoog in het vaandel kwa bewijs
Amadea
3 jaar geleden
Lees dan bijvoorbeeld https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/anticonceptie/vraag/653410/symptomen-zwangerschap-pil/. In https://www.allesoverseks.be/de-pil staat: Kan ik toch zwanger zijn hoewel ik tijdens de stopweek een bloeding heb? Ja, uitzonderlijk kan dit. Je kan dan toch een bloeding krijgen tijdens je stopweek. In https://www.oudersvannu.nl/zwanger/zwangerschap/zwanger-en-toch-ongesteld-kan-dit/ staat bovendien dat het ook mogelijk is om een pseudo-menstruatie te krijgen en bij sommige zwangere vrouwen gebeurt dat alle negen maanden.